Nak t3gur isteri pun ada caranya juga..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin..
Kalau nk tegur isteri, jgn tegur dengan cara men3ngking atau t1nggi suara…

Takde sapa pun suka dit3ngking baik lelaki mahupun perempuan…T3guran yang kita bagi dgn cara men3ngking atau t1nggi suara itu umpama mencurahkan air ke daun keladi, ianya sia-sia sahaja kerana tidak sampai ke h4ti dia…

Hanya ada kem#rahan dihatinya kerana cara kita yg k4sar, tidak ber#dab, tidak menghormatinya dan kata-kata yg kita gunakan tidak sopan…

“B#doh, itu pun tak tahu…”

Walaupun kita tgh marah, walaupun diri kita diluar kawalan, jgn sesekali men3gur isteri dgn m#ki h#mun…

‘Makan dalam’ dan dia akan ingat sampai bila2…

Jadi, kalau nak tegur isteri, biarlah berl3mah lembut dan menggunakan kata-kata yang baik, yg sopan…jgn tegur isteri didepan org ramai, jgn memalukan dia dgn cara sebegitu…ajak dia ke tepi, bisik pd telinga dia akan apa slh dia…

Lagi bagus, kita yg betulkan kesilapan isteri tu…

InsyaAllah, teguran kita tu dapat menyedarkan dia ttg apa slhnya dan dpt mengelakkan dia daripada melakukan kesilapan yang sama tu berulang kali…

Jaga airmuka isteri sama…itu juga slh satu drpd tanggungjawab suami…šŸ˜Š
Kredit:firdaus shakirin

Pasangan yg nak kahwin ni kenalah betul2 bersedia

Sebab itu nak kahwin. kena betulĀ² bersedia. paling penting dari segi keewangan. nak permudahkan sesuatu hubungn bukan sekadar main ckp je.

Bila kau dah berkahwin esok. separuh dari pendapatan kau akan dikongsi bersama, silapĀ² lebih. psl apa. psl rumah kau nak kena bayar sendiri, bukan macam rumah sewa semasa bujang, boleh share2 bayar.

bil api, bil air, astro, kereta, barang dapur, pampers, susu, makanan kucing, pengasuh anak. semua kau kena bayar sendiri. apalagi bila isteri kau tak bekerja. klo yg bekerja tu bonus la. boleh juga bantu bila kau btlĀ² susah. itupun atas kerelaan dia. bkn paksaan. sbb tanggjwb ttp di bahu lelaki.

Oleh sbb tu cuba elak duduk dgn mertua, ipar duai makcik pakcik jiran. tak da istilah tak mampu lagi nak sewa rumah sendiri. cubalah keluar dari keadaan tu. rezeki lepas berkahwin tu luas. pasti ada. kena usaha lebih lagi.

Kadang jadi punca mslh rumahtangga ni bila dah duk sebumbung mcmtu. yala segala kekurangan laki bini smua org lain akn nampak. mula mertua kata ni. ipar kata ni. dah gaduh laki bini. pastu cer4i. hujungĀ² anak jadi m#ngsa. bila jadi gitu ada dorg peduli?

So, duduk la sendiri. sekurangnya mkn pakai b3rak cebok kau org tak tau. ko bedua je hadap. tak la timbul isu adik perli itu ini, abg ipar bagi kakak 500 mana cukup haaa… Dan mcm2 lagi.
Sumber:en. Norshahrizan

Kalau isteri nak bersiap lambat pun biarlah

Orang perempuan ni biasalah kalau bersiap lambat. Mreka jenis teliti. Yela nasib lah kalau dapat isteri yg jenis lambat besiap. Janganlah merngut. Nanti kalau istri keluar tanpa pakai bedak apa dikata lak muka kusam xpndai bgaya, tak kena dengan kita tu ha. Lagipun banyak benda lagi isteri nak kena cara lainlah kalau laki tu tolong sekali siapkan anak2.

Org pompuan klo besiap lambat sbb teliti. biaqla depa nk melawa dulu. lukis kening, lilit tudong smpai tec3ki1k leher. utk laki dia jugak.

Apalagi bila nak bejalan jauh yg dah ada ank. mana urus mandi pakai mkn anak, time nk pakai baju disitulah depa kejar duk lari panjat atas almari. mana nk sedia bekal dlm beg.. baju, spender laki, pampers, susu, wet tisue, getah rambut, sikat, lampu picit, k4pak mcmĀ²..orang laki belum tentu nk ingat semua bnda ni

Org laki tau apa. dpt lagi yg kaki main game, tidoq je keje jenis yg tak menolong. pk diri sendiri tau da sisp teruih masuk keta gelabah dok hon suh cepat..

Dulu masa becinta. bkn main. nak masuk keta pun dibukakkan pintu bentang kapet merah. skrg ni hilang romantik. ajak pi pasar sayuq. baru bini bukak pintu nk masuk balik.. keta dah jalan.. mencicit 1 kaki tes3ret lutut duk thn. šŸ˜‚

Jgnlah mcmtu. hargailah isteri tu. kesian..
Sumber:en. Norshahrizan

Dulu masa isteri kita bujang, dia pun cantik dan bergaya..

Masa kenal, masa bercinta, penampilan diri seorang perempuan ditentukan oleh kerjanya, ibu ayahnya yg menjaga.

Tapi tak sama lepas kahwin. penampilan dia berg4ntung dari kehidupan pernikahannya bersama dgn lelaki yg dia pilih.

Kau kalau nak isteri tu cantik, slim, jagalah dia. ambil berat pasal dia. ambil tahu apa yg dia suka, apa yg tak suka, ambil tahu segalanya.

Mana yg kurang, perbaiki. sentiasa membantu. bukan tahu complain je. beri juga sedikit ruang dan masa utk diri dia rehat.

Isteri yg bahagia ko akan nampak dari sinar raut di wajahnya, dari matanya, dari penampilannya dan dari kenesraan bila bersama kau.

Nak lagi yg baru lepas bersalin. perlu perhatian lebih. apatah lagi dah ada anak. kdg penat mengurus sampai tak ada masa nk jaga penampilan. apalagi yg tak bekerja. harap sedikit ehsan suami je beli sedikit keperluan mencantikkan diri. selebihnya utk anakĀ².

Isteri adalah cerminan suami.
nak isteri sentiasa cantik, jagalah dia baik baik. syg lah dia seperti mana kita syg ibu kita.

Org perempuan ni tak kisahpun kau mcm mana. tak semua pompuan tu mat3rialistik. janji kau ada rasa tanggungjawab cari rezeki utk didik, besarkan anakĀ² itu sudah mencukupi bagi dia.. šŸ˜Š
Sumber:en. Norshahrizan

Pada zaman dulu, org perempuan xpyh pkir mcm mna nk cari duit…

Zaman dulu, org perempuan xpyh pkir mcm mna nk cari duit…just pkir ttg suami, pkir ttg anak2, pkir ttg menguruskan rumah…sbb cari duit tu tugas suami…

Bukan isteri…

Zaman sekarang, dah tak bleh nk teruskan pemikiran mcm tu, sbb apa…? sbb tiada jaminan bahawa suami itu akan kekal bersamanya smpai bila2…sorry to say that sbb,

Suami sekarang ni, byk come n go dan ini hakikat…

Jadi, dia tetap kena pkir, mcm mana nak cari duit, mcm mna nak hidup…bg yg berpeluang bekerja, ada kelayakan, mereka akan bekerja selagi boleh…bg yg tak berpeluang, walaupun mereka dirumah, diorang still boleh ‘bekerja’…

Ramai surirumah yg berniaga skrg ni, diorang ambik inisiatif sendiri utk cari duit…berniaga online, mengasuh, buat kuih2, kek, jadi dropship, ejen penapis air, jual insurans dan sebagainya…

Mencari duit tu dah jd sebahagian drpd hidup org perempuan pd zaman skrg ni…

Duit yg dia dpt, bleh membantu suami, meringankan beban suami, bleh diberi kpd org tuanya, bleh bli apa yg dia nak dan bleh juga dijadikan duit poket utk diri sendiri ketika ’emergency’…’emergency’ ni ada byk jenis, termasuklah bila suami kawin lagi…itupun ’emergency’…maka tidak ada masalah utk dia meninggalkan atau ditinggalkan suami sbb,

Kebergantungan dia pd si suami itu kurang…

Dia dah lebih dari boleh utk hidup sendiri…itu byk yg berlaku pd hari ini…isteri2 sekarang byk yg dah berdikari, bleh hidup diatas kaki sendiri, xde sesiapa disisi pun, itu bukan 1 masalah yg besar utk dirinya sbb manusia tetap dtg dan pergi…

Sama ada diambil org lain ataupun diambil ilahi…

Membiarkan isteri berdikari itu bagus dan baik tapi membiarkan isteri terlebih dan terlalu berdikari itu kurang bagus dan kurang baik sbb bilamana semua benda seorang isteri kena buat sehinggalah dia sendiri dah jd macam seorang ‘suami’ yg menanggung serba serbi, maka apa bezanya dia ada suami dgn tiada suami?

Something to ponder…semoga bermanfaat…
Dari facebook:firdaus shakirin

Suami jangan cakap isteri tak buat apa2 walaupun dia duduk rumah..

Walaupun kita suami kerja tapi jangan lah sewenang2nya kata isteri tak buat apa2 bila di rumah. Kadang2 tu isteri cuma lah hanya meluah dia tak bermaksd pun nak suruh awak tolong dia. Cuma dengar saja lah atau beri pendapat sikit. Tenangkan perasaan dia sebentar. Susah ke? Dia mengadu bukan bermaksd dia tak iklas buat semua kerja rumah. Dia cuma ingin berkongsi rasa hati pada suaminya.

Kalau bukan dengan suami dengan siapa lagi dia ingin berkongsi rasa? Jadi tolong lah sesekali dengar luahan isteri kita jangan cakap dia tak buat apa bila letih dia mengadu kita cakap hanya duduk rumah.

Ada suami yg bila isterinya mengadu p3nat, l3tih, tak larat dlm menguruskan rumahtangga, melakukan kerja2 rumah, menjadi surirumah, dia akan kata,

“Awak bukan buat apa pun, dduk umah je”

Tak buat apa?
Ok, no problem, mintak izin suami, ambik 1 or 2 days off…berhenti dr buat keje2 umah, berhenti dr jaga ank, just tgok tv dan main hp ja…stop dr buat keje yg biasa dibuat sebagai seorang isteri…kemudian suruh suami tgok keadaan rumah…

Apa akan jadi?
Mainan bersepah, rumah berselerak?Jadi selama ni, siapa yg kemaskan?

Kain baju bertimbun, tak basuh, tak sidai dan tak lipat? Jadi selama ni, sapa yg buat semua tu?

Dapur tak beras4p? Makanan xde bwh tudung? Jadi selama ni, sapa yg masak utk bagi dia mkn? Bg ank2 mkn? Brapa kali sehari kena masuk dapur utk sediakan makanan?

Banyak lagi jika ingin disenaraikan…bila isteri mengadu p3nat, letih, tak larat, dia benar2 maksudkan…dgn apa yg dia lalui dr bgun tdo, dari awl pagi lagi sehinggalah lewat mlm, dan kejenya xpnah hbis…

Yup, tak pernah hbis…

Sekrg tnya diri kita sendiri, apa yg kita buat utk menolongnya? Atau kita hanya pandai bercakap sahaja? Renung-renungkan…jadi jangan cakap isteri kita tak buat apa2..
Sumber:firdaus shakirin

Nak buat keputusan apa pun tanyalah pendapat isteri sama..

Tak sepatutnya kita sebagai suami meletakkan jurang antara kita dgn isteriā€¦

Serba serbi perkara nak dirahsiakan, terlalu s3rius bila berdepan, berteg4s dlm setiap keadaan, selalu membiarkan isteri buat keje isteri tanpa menghulur bantuan dan membelakangkannya dlm setiap apa pun keputusanā€¦

Kita buat mcm tu sbb nak isteri sentiasa hormati kita sebagai seorang suami?

Suami dan isteri berkongsi kehidupan yg sama, l1ku2 perjalanan yg samaā€¦tak sepatutnya kita nak dihormati dgn cara-cara mcm tuā€¦kita perlu berlembut dgn isteri, bertolak ansur, bergurau senda dgn isteri dan semua ni xkan menyebabkan isteri hilang hormat terhadap diri kita bahkan isteri akan bertambah hormat lagi jika kita jd mcm niā€¦

Anggap isteri tu sebagai kawan, seseorang yg kita bleh ajukan soalan, tanya pandangan, dptkan panduan utk setiap permasalahan yg kita hadapi sebagai seorang suamiā€¦bertegas bila perlu dan bergantung kpd keadaanā€¦sentiasa hulurkan bantuan utk ringankan bebanan isteriā€¦

Berbincang dgn isteri dahulu sblum buat apa2 keputusan disebabkan akib4t dr keputusan tu turut akan terkesan pd isteriā€¦hubungan akan menjadi h4mbar dan bosan bilamana kita meletakkan kedudukan sebgai suami dikedudukan yg terlalu tinggi sehingga ada jur4ng antara diri kita dan juga isteriā€¦
Sumber:firdaus shakirin

Mertua patut berbangga sebenarnya klu anak lelakinya yg dah jadi suami org BOLEH BUAT KERJA2 RUMAH

Bila anak lelakinya melakukan kerja2 rumah, terus dipandang menantu tu semacamā€¦

Kenapa? Org lelaki xbleh buat keje rumah ke? Xbleh pegang penyapu, pegang mop, lap tingkap, sidai baju dan sebagainya?

Mertua patut berbangga sebenarnya klu anak lelakinya yg dah jadi suami org BOLEH BUAT KERJA2 RUMAHā€¦klu dulu masa hidup dgnnya, mgkin semuanya mertua buat, xbagi langsung ank lelakinya pegang smua2 tuā€¦

Tapi bila dah berkahwin, bila dah jadi suami, anak lelakinya boleh kemas rumah, sidai baju, basuh pinggan dan sebagainya sebab apa? Sebab itu TUGAS dan TANGGUNGJAWAB seorang suamiā€¦

Sepatutnya mertua patut berbangga kerana anak lelakinya itu mengikut sikap Rasulullah s.a.w. yg selalu menolong isteri-isteri bagindaā€¦xkan mertua xtahu tentang sirah Rasulullah s.a.w? xkan mertua xtahu yg Rasulullah s.a.w. pun j4hit sendiri jubah baginda yg koyak? Klu xtahu, sila belajar dan rajin2lah membaca sirah…

Untuk yg dah jadi suami plakā€¦

Jgn malu bila kita dilihat buat kerja rumah, pegang penyapu, sidai baju dan sebagainyaā€¦biar org kata kita ni isteri yg control, biar org kata kita ni suami yg day#sā€¦diorang xphm agama, xbelajar sirah, xnak ikut sunnah ja yg akan kata mcm tuā€¦klu diorang tahu dayus tu apa, diorang xkan berani simply2 kata d#yus tu kat kitaā€¦

Itu tugas dan tanggungjawab kita, jalankan, laksanakan, cuba buat dgn kemampuan yg adaā€¦isteri cuma tolong meringankan beban2 kerja tersebut, tp bila kita ada masa dan ruang, cubalah utk buat bersama2 dgn isteriā€¦besar ganjaran pahalanya klu kita sedar akan perkara iniā€¦
Sumber:firdaus shakirin

Jika isteriku buat salah.. Datang berjumpa aku suaminya..

Warkah utk adik beradikku

ā€œDia tak sebur#k yg korang fikirkanā€¦ā€

Orang yg korang ump4tkan itu, dia itu isterikuā€¦orang yg korang kut#k dibelakang itu, dia itu isterikuā€¦orang yg korang cari kesalahan itu, dia itu isterikuā€¦orang yg korang selalu bur#k-bur#kkan itu, dia itu isterikuā€¦orang yg korang pul4ukan itu, dia itu isterikuā€¦

Jika dia ada buat slh kat korang, dtg jumpa akuā€¦jika dia ada terk#sar bahasa kat korang, dtg jumpa akuā€¦jika dia ada menyusahkan hidup korang, DATANG JUMPA AKU…

Aku suaminya, aku bertanggungjawab terhadap dirinyaā€¦m#ruah dan airmukanya dibwh jagaankuā€¦

Jika dia tak seperti yg korang harapkan atau bayangkan, jgn risau sbb dia itu pilihanku, bukan pilihan korangā€¦yg akan hidup dgnnya, ialah akuā€¦bukan korangā€¦yg akan selalu mengadap dia, ialah akuā€¦BUKAN KORANGā€¦

Berhenti mengump4t isteriku, berhenti meng#tuk isteriku, berhenti mencari salah dan silap isterikuā€¦itu isteriku, ibu kpd anak2kuā€¦walaupun korang adik beradikku, korang tetap xde hak nk mengata dan meny#kiti hati isterikuā€¦

Dia bukan bahan ump#tan, cac#an dan m#kian korangā€¦dia ada hati, dia ada perasaan dan dia terkesan dgn setiap perbu@tan korangā€¦aku xnak dia sedih, aku xnak dia menangis sbb korangā€¦aku nak dia bahagia hidup dgn aku…

Ingat, dtg berdepan dgnku andai korang xpuas hati dgn dirinya sebab DIA ITU ISTERIKUā€¦

Nota Kaki : Byk suami yg “membiarkan” isterinya menjadi bahan ump4tan dan dis#kiti adik beradiknya sendiri…šŸ˜ž
Sumber:firdaus shakirin

Biasalah bila rumah selerak, org kata isteri mal4s

Mlut orang sekeliling ni kalau nak dihiraukan memang tak jdilah kerja kita ada saja benda yg mereka nk tengok. Kalah kita ambil pusing kata2 orang memang tak kemanalah.. Kadng2 tu
P3nat dengan kata2 org…

Bila rumah selerak, org kata isteri mal4sā€¦bila selalu beli makanan kat kedai, org kata isteri tak pandai masakā€¦bila anak2 nampak sel3keh, org kata isteri tak jagaā€¦

Bila isteri harapkan duit suami, org kata terlalu berg#ntung pd suamiā€¦bila isteri guna duit suami, org kata menghabiskan duit suamiā€¦

Bila ada keje rumah suami buat, org kata buat apa ada isteriā€¦

Dari bangun smpai tdo, mcm2 kata2 org yg kita bleh dgrā€¦ada yg baik, ada yg takā€¦bila dgr yg tak baik tu, jgn rasa d0wn, rasa kecewaā€¦dia bukan tahu apa yg awk lalui dan alamiā€¦

Dia xde kat tempat awkā€¦so dia xlayak nk judge awk dgn berkata sedemikianā€¦

Allah ada, Allah tahu apa yg awk lalui hari ke hariā€¦selagi awk rasa perbuatan dan tindakan awk tu btol, maka ABAIKAN kata2 nega#tif yg didengari awk tuā€¦penat klu nk hidup utk puaskan hati org sbb diorang yg mcm tu, xkan pernah puas dgn apa yg mereka lihatā€¦
Sumber:firdaus shakirin