Mertua cakap laki boleh kahwin lebih biarlah..

Salam tolong hidekan fb aku. Aku isteri dah ada anak pun. Sekarang ni ada masalah ngn suami. Sebab? Suami dah banyak berubah sejak kenal perempuan tu. Pmpn tu janda anak dua. Dulu pmpn tu ex gf suami tp kena tinggal ngn pmpn tu sebab pmpn tu dah kahwin lain.

Lepas tu pmpn tu pulak pis4h dengan laki dia dan jadi jand4.dorang bhubung balik sthun lepas. Aku memang dah tak larat nak cakap apa sebabnya. Suami aku ni d3gil dan tak dengar cakap..aku dah masak dgn perangai suami aku.

Hati isteri mana tak s4kit bila suami senang2 je bawak balik pmpn tu masuk rumah buat pro### kat dalam bilik stor? Aku cerita kt metua mentua cakap laki boleh kahwin lebih. Masalahnya dorang msih blm khwin.

Aku ngadu pd kawan dia ckp aku pulak yg dimarahnya pulak ckp aku b#### b3bal tak pndai nk pis4h ngn laki mcm tu. Ye aku tahu aku mmg nk pisah. Bila aku r3p0rt dorang xblik umah.

Skrg ni aku dah bntu xtau lg dah mcm mna aku nk buat aku memang dh xnk laki aku. Dia nk kwen lain ke apa biarlah. Aku kena usaha kuat lah. Anak msih kcik 4 bulan. Tiga org lagi msih blm skolah.

Kena cubalah fkir tentang lain pulak lepas ni cmna nak besarkan anak2.tlg beri kata2 semangat

Kalau hari ini dia masih ada dengan kita bayangkan esok bila dia dah ti4da..

Hari ini kita masih ada dia…tapi esok?

Hari ini, dia masih menyambut kita di depan pintu setibanya kita dari tempat kerja…hari ini, dia masih menghidangkan mknan atas meja, makanan kesukaan kita…hari ini, dia masih mencuci baju kita, menjemur, melipat dan menyusun baju kita…hari ini, dalam rumah kita masih ada dia…

Bagaimana jika esok dia tiada…?
Dia tidak ada di depan pintu menunggu kepulangan kita…tidak ada apa2 dibwh tudung utk dijamah kita…baju penuh bakul, tidak ada siapa yg mencuci dan menguruskannya…rumah rasa sunyi dan sepi dgn ketiadaan dia…

Apa perasaan kita bila dia dah tiada dlm hidup kita?

Jika kita tidak sanggup utk menghadapi kehil4ngannya, maka hargailah dia selagi dia masih ada disisi…berikanlah perhatian dan kasih syg kepadanya…ciptakanlah momen2 indah dgnnya…ajar dia makna bahagia dan gembira…

Jgn sia-siakan walau sesaat pun masa yg ada selagi dia masih memilih utk bersama kita…
Sumber:firdaus shakirin

Dulu masa isteri kita bujang dia pun cantik ye tuan2

Masa kenal, masa bercinta, penampilan diri seorang perempuan ditentukan oleh kerjanya, ibu ayahnya yg menjaga.

Tapi tak sama lepas kahwin. penampilan dia berg4ntung dari kehidupan pernikahannya bersama dgn lelaki yg dia pilih.

Kau kalau nak isteri tu cantik, slim, jagalah dia. ambil berat pasal dia. ambil tahu apa yg dia suka, apa yg tak suka, ambil tahu segalanya.

Mana yg kurang, perbaiki. sentiasa membantu. bukan tahu complain je. beri juga sedikit ruang dan masa utk diri dia rehat.

Isteri yg bahagia ko akan nampak dari sinar raut di wajahnya, dari matanya, dari penampilannya dan dari kemesraan bila bersama kau.

Nak lagi yg baru lepas bersalin. perlu perhatian lebih. apatah lagi dah ada anak. kdg penat mengurus sampai tak ada masa nk jaga penampilan. apalagi yg tak bekerja. harap sedikit ehsan suami je beli sedikit keperluan mencantikkan diri. selebihnya utk anak².

Isteri adalah cerminan suami.
nak isteri sentiasa cantik, jagalah dia baik baik. syg lah dia seperti mana kita syg ibu kita.

Org perempuan ni tak kisahpun kau mcm mana. tak semua pompuan tu mat3rialistik. janji kau ada rasa tanggungjawab cari rezeki utk didik, besarkan anak² itu sudah mencukupi bagi dia.. 😊
Sumber:en. Norshahrizan

Suami jangan berkira dengan isteri..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin

Abah selalu cakap,
“Nak makan apapun, beli…teringin apapun, beli…duit boleh cari…”

Sampai ke hari ini, bila dah berkahwin pun saya masih guna pakai ayat ni…saya pesan kat isteri, kalau ada benda yg dia teringin, yg dia nak, bgtau ja kat saya, saya akan usahakan utk beli…tak kisahlah samada ianya makanan, barangan, pakaian ataupun kelengkapan2 lain…

Kalau tak beli bulan ni, bulan depan…kalau tak bulan depan, bulan satu lagi…

Apa yg kita akan dapat sekiranya kita berkira dgn anak isteri sendiri…? Duit kita semakin bertambah…? Kita semakin kaya…?

Sama ja pun…duit habis mcm tu jgak…lagi t3ruk, tak nampak apa2 hasil tapi duit dh habis…

Isteri nak beli pencuci muka, kita kata xpyh, tapi kita beli rokok, xpe pulak…? Isteri nak beli baju baru, kita kata pakai ja baju mna yg ada, tapi kita tukar sport rim kereta, xpe pulak…? Isteri nak beli kasut, beg tgn, tudung baru, kita suruh pakai yg lama, tapi kita beli yg baru2 utk diri sendiri, boleh pulak…?

Suami jenis yg mcm mna kita ni…
Jangan terlalu berkira dgn anak isteri…apa yg kita dapat pada hari ini sgt berkait rapat dgn mereka…boleh jadi kita ni yg menumpang rezeki anak isteri kita sendiri ataupun kita dimurahkan rezeki hasil doa tanpa henti dari anak isteri…cubalah utk tunaikan apa yg anak isteri inginkan, insyaAllah, Allah akan membalasnya berlipat kali ganda lagi dari nilai yg kita keluarkan…

Nak percaya atau tak, terserahlah…dapat tengok anak isteri tersenyum gembira setiap hari itu lebih bermakna drpd ada duit byk, tp dgn anak isteri sendiri pun BERKIRA…🙂
Sumber:firdaus shakirin

Tak sepatutnya kita sebagai suami meletakkan jur4ng antara kita dgn isteri…

Tak sepatutnya kita sebagai suami meletakkan jur4ng antara kita dgn isteri…

Serba serbi perkara nak dirahsiakan, terlalu s3rius bila berdepan, berteg4s dlm setiap keadaan, selalu membiarkan isteri buat keje isteri tanpa menghulur bantuan dan membelakangkannya dlm setiap apa pun keputusan…

Kita buat mcm tu sbb nak isteri sentiasa hormati kita sebagai seorang suami?

Suami dan isteri berkongsi kehidupan yg sama, l1ku2 perjalanan yg sama…tak sepatutnya kita nak dihormati dgn cara-cara mcm tu…kita perlu berlembut dgn isteri, bertolak ansur, bergurau senda dgn isteri dan semua ni xkan menyebabkan isteri hilang hormat terhadap diri kita bahkan isteri akan bertambah hormat lagi jika kita jd mcm ni…

Anggap isteri tu sebagai kawan, seseorang yg kita bleh ajukan soalan, tanya pandangan, dptkan panduan utk setiap permasalahan yg kita hadapi sebagai seorang suami…bertegas bila perlu dan bergantung kpd keadaan…sentiasa hulurkan bantuan utk ringankan bebanan isteri…

Berbincang dgn isteri dahulu sblum buat apa2 keputusan disebabkan akib4t dr keputusan tu turut akan terkesan pd isteri…hubungan akan menjadi h4mbar dan bosan bilamana kita meletakkan kedudukan sebgai suami dikedudukan yg terlalu tinggi sehingga ada jur4ng antara diri kita dan juga isteri…
Sumber:firdaus shakirin

Biasanya bila kita senang sikit mulalah orang nak meng4ta..

Susah kita laki bini, xde siapapun yg tahu…

Yang org nampak, kita p melancong, kita tukar kereta, kita makan sedap2, kita beli barang baru, kita tukar perabot, kita celebrate birthday anak dan sebagainya…

Walhal dia tak tahu apa yg kita lalui baru kita boleh buat semua tu…baru boleh rasa semua tu…

Sebab tu saya selalu kata, kalau nak p melancong, silakan…kalau nak tukar kereta, silakan…kalau nk mkn sedap2, makan di restaurant, silakan…kalau nk beli apapun, silakan…

Kita guna duit kita…
Kita bukan guna duit org yg meng4ta tu…kita tak pulak menyusahkan sapa2 dan semua yg kita nk buat tu, berdasarkan apa yg kita dah usaha, dah menyimpan dan dah kumpul sblum kita boleh beli, boleh buat, boleh mkn dan sebagainya…

Masa kita suami isteri susah, xde siapa pun yg nmpk…masa kita tgh bulan, makan telor, makan ikan masin, xde siapa pun yg tahu…siang keje, malam berniaga, laki bini cari duit, sehari buat 2 keje, ada diorang perasan…korek tabung, tukar syiling, ikat perut, catu perbelanjaan sementara nk gaji, smua kita hadap suami isteri…

Tapi bila kita “nampak” je senang, terus mcm-mcm kata2 yg kita dgr, yg smpai ke pengetahuan kita…itulah ragam manusia zaman skrg ni…

Abaikan, pedulikan, buat apa yg kita suami isteri nak buat asalkan kita tak menyusahkan org lain, tak berhutang dan ianya menggunakan duit kita sendiri, hasil usaha kita sendiri…

Dia tak layak memp3rtikaikan apa yg dia nampak kerana mata yang memandang tak sama dengan bahu yang memik#l…😏✌️
Sumber:firdaus shakirin

Dia juga seorang manusia yg ada h4ti dan perasaan…

Diam seorang isteri…

Wanita sememangnya lebih banyak ‘suara’ berbanding lelaki, dia akan bercakap ttg apa saja yg terlintas difikirannya…

Hampir pasti akan ada sesuatu yg akan menjadi modal atau point utk seorang wanita itu berckp, berbicara, bersuara….susah utk seorang wanita itu utk kekal berdiam diri, sbb wanita yg normal akan berckp puluhan ribu perkataan dlm masa sehari…

Berbeza dgn lelaki, ada lelaki hanya bercakap bila perlu sahaja dan kebiasaannya lelaki bercakap direct to the point…

Namun, sekiranya seorang wanita terutamanya seorang isteri memilih utk berdiam diri, maka itu BAH4YA…

Pasti ada sesuatu disebalik “diamnya” itu…dia mgkin sudah penat bercakap hal yg sama, perkara yg sama setiap hari, tp masih tiada perubahan dari hari ke hari drpd insan yg mendengarinya, lalu dia memilih utk berdiam diri setelah “suaranya” tidak didengari pasangannya…

Adakalanya juga seorang isteri memilih utk berdiam disebabkan ingin menahan diri…jika disuruh bercakap, mgkin dia akan mel3t#p dan dia tidak akan dpt mengawal diri lalu dia mgkin akn meny4kiti hati org lain dgn kata2 yg keluar dr mulutnya…

Diam seorang isteri tu sebenarnya dia sedang berusaha menenangkan dirinya sendiri…menjadikan dirinya sabar…

Fikirannya boleh jadi berc3laru, jiwanya boleh jadi berkec#m#k…dia sedang cuba mengawal perasaannya utk elokkan kembali mood dia…

Jgn biar seorang isteri berdiam diri utk tempoh yg lama, sekiranya kita sedar dia tidak seperti kebiasaannya, maka terus dekati dia dan tnya, kenapa dan apa yg menyebabkan dia berdiam diri, lalu cubalah utk perbaiki…sekiranya tiada usaha utk mengetahui kenapa isteri memilih utk berdiam diri, maka jgn hairan jika satu hari nnt dia “mele###” dan akan mengeluarkan kata2 yg bukan2…

Dia juga seorang manusia yg ada hati dan perasaan…jgn menidakkan kemahuannya utk bersuara…kata2nya juga layak utk didengari dan difahami…✌️
Sumber:firdaus shakirin

Biasanya bila rumah selerak orang akan cakap isteri malas

Mlut orang sekeliling ni kalau nak dihiraukan memang tak jdilah kerja kita ada saja benda yg mereka nk tengok. Kalah kita ambil pusing kata2 orang memang tak kemanalah.. Kadng2 tu
P3nat dengan kata2 org…

Bila rumah selerak, org kata isteri mal4s…bila selalu beli makanan kat kedai, org kata isteri tak pandai masak…bila anak2 nampak sel3keh, org kata isteri tak jaga…

Bila isteri harapkan duit suami, org kata terlalu berg#ntung pd suami…bila isteri guna duit suami, org kata menghabiskan duit suami…

Bila ada keje rumah suami buat, org kata buat apa ada isteri…

Dari bangun smpai tdo, mcm2 kata2 org yg kita bleh dgr…ada yg baik, ada yg tak…bila dgr yg tak baik tu, jgn rasa d0wn, rasa kecewa…dia bukan tahu apa yg awk lalui dan alami…

Dia xde kat tempat awk…so dia xlayak nk judge awk dgn berkata sedemikian…

Allah ada, Allah tahu apa yg awk lalui hari ke hari…selagi awk rasa perbuatan dan tindakan awk tu btol, maka ABAIKAN kata2 nega#tif yg didengari awk tu…penat klu nk hidup utk puaskan hati org sbb diorang yg mcm tu, xkan pernah puas dgn apa yg mereka lihat…
Sumber:firdaus shakirin

Diamnya seorang isteri

Diam seorang isteri…

Wanita sememangnya lebih banyak ‘suara’ berbanding lelaki, dia akan bercakap ttg apa saja yg terlintas difikirannya…

Hampir pasti akan ada sesuatu yg akan menjadi modal atau point utk seorang wanita itu berckp, berbicara, bersuara….susah utk seorang wanita itu utk kekal berdiam diri, sbb wanita yg normal akan berckp puluhan ribu perkataan dlm masa sehari…

Berbeza dgn lelaki, ada lelaki hanya bercakap bila perlu sahaja dan kebiasaannya lelaki bercakap direct to the point…

Namun, sekiranya seorang wanita terutamanya seorang isteri memilih utk berdiam diri, maka itu BAH4YA…

Pasti ada sesuatu disebalik “diamnya” itu…dia mgkin sudah penat bercakap hal yg sama, perkara yg sama setiap hari, tp masih tiada perubahan dari hari ke hari drpd insan yg mendengarinya, lalu dia memilih utk berdiam diri setelah “suaranya” tidak didengari pasangannya…

Adakalanya juga seorang isteri memilih utk berdiam disebabkan ingin menahan diri…jika disuruh bercakap, mgkin dia akan mel3t#p dan dia tidak akan dpt mengawal diri lalu dia mgkin akn meny4kiti hati org lain dgn kata2 yg keluar dr mulutnya…

Diam seorang isteri tu sebenarnya dia sedang berusaha menenangkan dirinya sendiri…menjadikan dirinya sabar…

Fikirannya boleh jadi berc3laru, jiwanya boleh jadi berkec#m#k…dia sedang cuba mengawal perasaannya utk elokkan kembali mood dia…

Jgn biar seorang isteri berdiam diri utk tempoh yg lama, sekiranya kita sedar dia tidak seperti kebiasaannya, maka terus dekati dia dan tnya, kenapa dan apa yg menyebabkan dia berdiam diri, lalu cubalah utk perbaiki…sekiranya tiada usaha utk mengetahui kenapa isteri memilih utk berdiam diri, maka jgn hairan jika satu hari nnt dia “mele###” dan akan mengeluarkan kata2 yg bukan2…

Dia juga seorang manusia yg ada hati dan perasaan…jgn menidakkan kemahuannya utk bersuara…kata2nya juga layak utk didengari dan difahami…✌️
Sumber:firdaus shakirin

Hargailah isteri sebagaimana kau beri kepercayaan kpd dia sebelum memiliki.

Ketika seorang lelaki berjaya memegang erat tangan wanita. maka, bermulalah dunia seorang wanita tersebut berubah 100%. apatah lagi yang memegang erat tangannya itu telah jadi sebahagian drpd hidupnya..

Maka. Hargailah.. bagaimana kau beri kepercayaan kpd dia sebelum memiliki. begitu juga selepas kahwin. jgn sia-siakan peng0rb#nan yg telah dia lakukan. dgn sanggup tinggalkan semuanya utk beri segalanya kpd kau..

Perhatian,MasaKasih sayang,Jiwa raga,Maruah,Kehidupan bujang,Kawan,Minat,

Tibalah saat dia mengandung, bes3ngkang mata bagi membesarkan amanah kau. kdg sampai str3ss fikir bila nak kurus. bila b3ntuk fizik4l berubah lepas berkali mel#hirkan zuriat. kau apa tau. time nak buat anak laju. tapi jaga malas.

Ingat. isteri kita wlpn suri rumah. tidak bekerja juga perlukan rehat. perlukan me time. apatah lagi yg bekerja. jika ada masa. bantulah. ringankan tul4ng urus rumahtangga.

klo ada rezeki lebih tu. keluar, bawalah anak isteri berjalan, sekali sekala bwk mkn kedai. jgn buat isteri mcm org g4ji. kucing kau, ayam, kambing pun klo duk teperap je dlm rumah pun pandai bosan. apalagi manusia.

Kalau boleh jadilah lelaki yg bertanggjwb. tak hensem sgt pun tak pe. janji tau menghargai. Pimpinlah wanita yg kita syg tu sampai ke syurga. bukan senyap² pimpin tangan pompuan lain ke panggung wayang jil#kee..

Sumber:en. Norshahrizan