Kalau nak jadi suami, maka tanya diri sendiri, dah bersediakah kita

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin. Semoga bermanfaat.
Kalau nak jadi suami, maka tanya diri sendiri, dah bersediakah kita JIKA…

Kita balik kerja, isteri tak sempat masak sebab anak buat perangai, anak merap, nak melekat dan berdukung ja dgn isteri smpai dia tak bleh nk buat keje, baju bertimb#n tak dilipat, rumah bersepah tak dikemas, anak-anak yg lain tak dimandikan lagi…

Adakah kita mampu tersenyum dan terus ke dapur utk memasak atau keluar membeli makanan?

Adakah kita akan mengemas rumah, mengutip satu persatu mainan ank kita dan meletakkan ditempat yg sepatutnya?

Adakah kita akan menyinsing lengan baju lalu memandikan anak2 kita?

Adakah kita akan membasuh baju dan mengg#nt#ngkannya diampaian?

Atau…
Kita biarkan sahaja dgn menganggap bahawa itu adalah kerja isteri? Nanti bila dia dah free, anak dah tak ganggu dia, baru dia buat?

Jika kita tidak bersedia utk bersama2 “berperang” menguruskan rumahtangga, maka jgn kawin lagi…Jika kita tidak bersedia utk bersama2 “berk#rban” dan membiarkan isteri sahaja yg “terk#rban”, maka jgn kawin lagi…

Hanya org yg tahu apa itu tanggungjawab, apa itu tolak ansur, apa itu memahami dan apa itu melengkapi sahaja yg layak utk mendirikan rumahtangga…

Dia akan membahagiakan pasangannya dgn keperibadian yg dimilikinya…
Sumber:firdaus shakirin

Jadikan isteri kita wanita terbahagia

Isteri itu tanggung jawab dan amanah suami. Isteri itu pendamping suami yg sah isteri yg bahagia adalah isteri yg memperoleh suami yg sangat bertanggung jawab, yg menyayangi isterinya apa adanya. Dan yg sentiasa menyokong dan mendokong isteri disaat isteri dalam kesusahan.

Isteri akan merasa gembira dan bahagia bila berdamping dengan suami nya yg seperti ini. Kerana sikap suami yg saling memberi dan menerima juga lah akan membuat isteri tidak berganjak dari suami di saat suami susah mahupun senang.

Kerana sikap isteri itu yg sangat setia, jarang kita lihat isteri akan meninggalkan suaminya saat suami dalam ksusahan atau dlm ks4kitan berbding suami yg meninggalkan isteri saat bertemu dengan wanita lain.

Isteri saat nya sudah berkahwin, memang mnjadi lumrah segala jiw4 dan r4ga nya hanya diserahkan buat suami. Kerana bagi isteri suaminya itu adalah segala galanya.suami itulah teman dan suami itulah ny4w#nya. Semenjak sudah bernikah percayakah kalian yg isteri sanggup “mbuang ” rakannya yg dahulunya akrab setelah bernikah? Kerana saat sudah menjadi isteri suaminya adalah rakan dan sahabat akrabnya.

Kerana setelah bernikah isteri hanya mngharapkan yg suami akan bfikir juga apa yg isteri rasa. Isteri akan sentiasa ada disamping suami bilamana dia diperlukan. Itulah rasanya kasih dan cinta isteri pada suami.

Jadi wahai suami. Jadikanlah wanitamu ini wanita terbahagia. Sayangilah dia apa adanya. Bimbinglah dia sebaiknya kerana dia b3l#han jiw#mu..

Bila isteri dah tidak lagi bersuara..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Bila isteri tiba2 tak bercakap, itu tanda dia “PEN4T”…

Pen4t terhadap perangai suami, terhadap apa yg selalu dia buat, dgn karenah anak2, p3nat dgn keje2 rumah, pen4t dgn apa yg dia lalui hari demi hari…

Penat ni bukannya penat jenis yg kena rehat pastu hilang…

Tapi penat yg nak ditolong…penat yg nak perhatian…penat yg nak didengar luahan…penat yg ada benda utk diceritakan…penat yg nak bel4ian…penat yg nak bantuan…

Tolong ubah perangai ke arah yg lebih baik, tolong ringankan beb#nan dia, tolong uruskan anak2, tolong bantu buat keje2 rumah…

Kita anggap dia mo0dy, kita pkir dia terlalu mengikut perasaan…tapi sebenarnya, tak bercakap tu tandanya isteri dah kehabisan kata2 yg bersesuaian dgn situasi dan keadaan yg dia alami tu…dah bercakap byk kali benda yg sama, tapi tak berhasil…

“Abg, tolong jgn asyik mengadap HP…Abg, tolong ajarkan anak2 keje sekolah…Abg, tolong buang sampah…Abg, tolong solat…”

Itu yg kadang2 dia memilih utk tidak bercakap, utk berdiam diri supaya dia boleh kembali bersabar dan bertabah dgn apa yg dia alami…

Dia tgh pujuk diri sendiri…
Keesokan harinya, dia tetap continue dgn apa yg kebiasaannya dia buat walaupun sebenarnya dia “PEN4T”…

Nota Kaki : B4dan penat, boleh rehat…tapi perasaan penat? Tdo seminggu tak bgun pun belum tentu boleh hilang “pen4t” tu…✌️
Sumber:firdaus shakirin

Anggaplah anak isteri itu tanggung jawab dan bukan b3banan

Perkongsian dari facebook tuan firdauss shakirin.
Kalau nak hati tenang, rezeki lapang, maka anggap isteri itu tanggungjawab…

Bukannya beb#nan…

Klu anggap isteri itu b3banan, anak2 itu menyusahkan, merekalah punca anda perlu buat 2,3 kerja sehari, maka di situlah bermulanya kesilapan anda…

Perkahwinan adalah tanggungjawab, klu tidak boleh bertanggungjawab, maka jgn berkahwin…

Tanggungjawab suami ni tak berat, tapi tak jugak ringan…perbetulkan nawaitu, keluar bekerja, mencari rezeki adalah utk menyara keluarga, isteri dan anak2 kerana mereka itu tanggungjawab kita…

Nak bagi mereka mkn, nak bagi mereka pakaian, nak bagi mereka pendidikan, nak jaga kebajikan mereka…

Nak bagi mereka gembira…

Allah akan tenangkan hati kita dlm mencari rezeki, Allah akan buka pintu rezeki kita seluas-luasnya, Allah akan permudahkan urusan kita…

Dunia dan akhirat…
Tak perlu percaya, just perlu cuba buat sahaja dan rasakan perubahan hidup anda selepas anda memperbaiki “tanggapan” anda terhadap isteri dan anak2…

Selamat mencuba… 😊
Sumber:firdaus shakirin

Sayang diri sendiri dulu…

Perkongsian daripada facebook tuan firdaus shakirin
Sesayang manapun kita pada seseorang, jgn lupa utk simpan sedikit perasaan tu pd diri sendiri…

Tak salah utk menyayangi sesiapapun, yg salahnya ialah bila perasaan itu memud#ratkan diri…

Syg syg jugak, tapi tetap kena pandai beza baik buruk dia…jgn syg smpai sanggup memb#takan mata dan mem3kakkan telinga dgn perbuatan dan sikap dia yg diluar norma dan fitrah yg sepatutnya…

Sayang diri sendiri dulu…

Baru syg org lain…lumrah yg terjadi, bila dah syg org lain, terus dah xpkir dah ttg diri sendiri…bukan xbagus bersikap mcm tu, tp klu pulangannya sebaik yg kita berikan, maka teruskan menyayangi tanpa batasan…

Tapi jika pulangannya itu sebaliknya, maka sayangilah diri sendiri itu lebih drpd menyayangi diri org lain…ingat, yg bertanggungjawab terhadap apa yg berlaku ke atas diri kita ialah kita…

Bukan org lain…👈
Dari facebook:tuan firdaus shakirin

Dari dulu sampai sekarang aku jarang belikan baju untuk wife

Hai min aku besalah dengan wife aku. Dia minta aku belikan dia baju dalam tapi aku xsempat nak beli kemudian dia merajuk teruk aku malas layan aku cakap dia mengada2 macam bbdak kcik.

Kmdian tadi aku belek2 baju dalam dia. Kesiannya aku tgok yg tinggal tiga pasang saja tu pun dua dah lus#h dan rab#k. Satu tkluar kancing. Satu lagi kancing dah bekar#t. Dia pakai selama ada patutlah bila aku selalu tengok dia pakai yg tu je rupanya mmg tak banyak. Aku tengok kat almari wife aku baju2 dia pun baju lama. Dah lama aku xbeli baju bary pada dia tp dia xpnah merungut pun. Bagi aku dia duduk rumah je xperlu nak baju baru lagipun bukan keluar mana. Aku fikir balik memang aku jarang bawak dia keluar.ish kesian wife aku.

Aku selalu suruh dia cari pendapatan sdri tapi anak2 kami seramai 3 orang aku xfikir pulak sape nak jaga sudahlah nakal lain mcm. Biasalah baru mbsar. Sekarang ni aku ingat nk beli baju dalam baru buat hadiah pd dia. Apa yg selesa dan tebaik setakat ini

Nak tegur isteri, tegurlah baik2

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin..
Kalau nk tegur isteri, jgn tegur dengan cara men3ngking atau t1nggi suara…

Takde sapa pun suka dit3ngking baik lelaki mahupun perempuan…T3guran yang kita bagi dgn cara men3ngking atau t1nggi suara itu umpama mencurahkan air ke daun keladi, ianya sia-sia sahaja kerana tidak sampai ke h4ti dia…

Hanya ada kem#rahan dihatinya kerana cara kita yg k4sar, tidak ber#dab, tidak menghormatinya dan kata-kata yg kita gunakan tidak sopan…

“B#doh, itu pun tak tahu…”

Walaupun kita tgh marah, walaupun diri kita diluar kawalan, jgn sesekali men3gur isteri dgn m#ki h#mun…

‘M#kan dalam’ dan dia akan ingat sampai bila2…

Jadi, kalau nak tegur isteri, biarlah berl3mah lembut dan menggunakan kata-kata yang baik, yg sopan…jgn tegur isteri didepan org ramai, jgn memalukan dia dgn cara sebegitu…ajak dia ke tepi, bisik pd telinga dia akan apa slh dia…

Lagi bagus, kita yg betulkan kesilapan isteri tu…

InsyaAllah, teguran kita tu dapat menyedarkan dia ttg apa slhnya dan dpt mengelakkan dia daripada melakukan kesilapan yang sama tu berulang kali…

Jaga airmuka isteri sama…itu juga slh satu drpd tanggungjawab suami…😊
Kredit:firdaus shakirin

Kalau suami salah biar isteri t3gur.. Begitu juga sebaliknya

Isteri kita tu untuk kita sayangi dan bukannya disakiti. Kita berkahwin untuk apa sebenarnya? Adakah semata2 untuk meny4ikiti pasangan?waktu awal atau mula kita menyunting dia, sudah semestinya dalam hati terdetik, aku akan bahagiakan dia sehingga akhir h4yat ku. Kerana dia pelengkap hidupku. Mungkin itu yg kita fikirkan saat mula2 kita dah jadi suami dia.

Tapi lama kelamaan bila waktu kian berlalu, semua itu hanya lah pada permulaan saja. Kita lupa pada apa yg kita janjikan dulu. Kita lupa pada niat kita dulu. Sebab nya diri kita sntiasa rasa betul, sampai tak boleh untuk ditegur, kita tak boleh dengar istri bantah, kita teguhkan dan kuatkan lagi eg0 pada diri kita. Sebenarnya tak boleh lah begitu tuan2.

Rumah tangga ni untuk saling melengkapi satu sama lain. Tak semuanya kita saja yg betul. Kalau kita buat salah isteri boleh t3gur kita. Dan begitu jugak sebaliknya. Kalau kita ketua keluarga tak bermakna kita tak pernah melakukan kesilapan. Sama2 lah kita saling tegur menegur itu barulah namanya saling lengkap melengkapi.

Tapi kalau kita saja yg perasan kita saja betul, itu namanya eg0.kita rasa sebagai ketua keluarga apa yg kita buat smua tak boleh ada bantahan kalau bantah sikit,dikata melaw4n. Sampai bila kita nak bgitu? Selamanyalah kita akan buat sikap begitu sampai ketua.

Dan yg ters4kiti dah tentunya isteri kita. Orang yg akan hadap kita hari2 24 jam bersama dengan kita. Kalau kita sayang dia, kita boleh ubah perangai kita yg tak boleh ditegur tu.

Sepatutnya kita buat dia kawan kita kerana dia orang yg paling dekat dgn kita dan bukannya buat dia law4n. Kalau isteri gembira kita pun bahagia rumahtangga pun akan lebih harmoni. Jauhi meny4kiti per4saan isteri.

dia cakap mak sy hanya mnumpang rumah kami dan dia pnat

hai admin dan krt…dlm ni sy nk kongsikan kisah sy spjang bergelar suami kepada seorang isteri..awal pkhwinan istri sy sngt brtngg jwab mnguruskan hal rumah tgga kami..makan pakai sy smua trjaga..mak sy pun dijaga baik oleh istri..mak sy duduk dlm rumah kami hanya makan tidur tgok tv kerana smuanya telah disdiakn istri..

istri suri rumah tgga spnuh msa dan tdak bkja dan dia jga tak minat kerja ..dia lebih suka uruskan kerja rumah dan anak2 kami..msuk bbpa tahun istri sy dh mula brubah sikap..perangai dia yg lmbut sudah mnjdi kas#r..selalu t3ngking anak2..bila sy pulang dari kerja pun dia tidak bsmbut mcm sllu..tidak ada lg ungkapan mesra “penat bang?””abg letih..nak minum dlu”?dan jarang sudah sy mndengar celoteh istri sy..rumah tangga kami agak suram..

pada suatu hari adik sy dtg kerumah utk melawat mak kami..bila adk sy lepas makan di dapur bsama istri dan anak2 dia tinggalkan dapur dan masuk ke dlm blik..tidak tahu apa punca ..slaps kmi siap mkn dia keluar dan mrungut kuat2 “makan pandai ingat kedai makn?” itu yg diucap buat adik dan istrinya ters3nt4k..sy yg telah lama bersabar dan mem3ndam rsa terus menjerk#h isteri dengan mnyatakan kelakuan dia sngt lebih..mereka adk brdik sy kenpa btindak dan berkata mcm itu?

adik dan istri hnya diamkan diri dan mminta dri utk pulang..istri diam tidak berkata cuma dia mbsuh pinggan di singki dengan muka yg msam dan mbuat kerjal kasar2..emak hnya jdi pnonton..bila emak hndak bmain dgn cucu skli lagi sikap istri sy brubah..dia ambil anak yg sdang main dan bawa pada dia..sy sudah bnyak kali brtanya apa yg tidak kena kenapa istri sy jd mcm itu?tapi langsung tak brjawab..dia hnya
pr0tes dlm diam..

k3muncaknya pada malam itu bila istri terlbih kurang aj#r dgn mak sy ..dia cakap mak sy hanya mnumpang rumah kami dan dia pnat nk uruskan b#aw#k h#dup..”sy yg kbtulan tdengar trus mluru ke arah istri dan mn0lak dia shingga tduduk di sofa..skli lagi sy tgi kan suara..kalau perangai dia xubah sy akan lepaskan dia..

istri sy btambah melawan..shingga lah sy mlepaskan dia pada malam itu..istri mngis smhunya smbil pegang anak bongsu..time tu juga dia luah kan lagi dia penat dibuat org gaji .sy tidak pernah nak belikan dia apa2..sy hnya utamakan kluarga..sy tidak pernah untuk brtanya apa dia mahu..hndak mbli baju pun dia jarang setelah bkwin dgn sy..kalau hndak dia pnjam pada adik dia..dia tengok di lazada dan shopee bila dia mahu dan teringin sangat dan bila dia minta sy xboleh tunaikan..

tapi bila pada emak sy sllu belikan..istri mana tidak rasa cmburu dia cakap?dia ckp sy tidak mghargai dia…dia hndak makan durian sy katakan nanti..tapi setelah berbulan2 sy xbeli walaupun lalu di tempat jual drian dan dia memendam rasa tentang perkara yg lama…rupanya wife sy telah lama makan h#ti disebab kan sikap sy sndri..sumpah sy ingatkan hal itu hanya lah hal remeh..shingga wife bd3ndam dengan sy..mak dan fmly..

tapi..nasi sudah mnjdi bubur..silap dari sy sdri krna mudah utk melafaz cerr#i..istri pergi mggal kan sy dan mak sy..sy tersedar dari ksilapan..sy sgka selama ini sy telah mjdi suami yg baik…sy lupa istri yg telah lama bkhidmat pada sy dan mnjaga emak sy dgn baik..kalau lah sy sllu peka akan khndak istri pasti tidak akan mnjdi bgini..mnyesal pun tidak akan guna kerana istri sudah jauh hati..

dia pernah beritahu pada mlm itu juga..dia k#bankan dri untuk bkerja bukan lah kerana tak minat kja..tapi dia nak mnjaga rumah tangga kami sbaik baiknya ..sy ada adik lelaki dan abg lelaki knapa mereka jarang hndak bawa emak ke rumah …itu lah yg dikatakan istri sy..sy mnyesal krna tburu2 bcrr@i bila sudah dpjuk istri xmahu rjuk smula..

Hanya kucing menjadi peneman saya

salam admin dan pmbca krt sy seorang isteri yg telah dic#r#ikan oleh suami sy…sy tidak sgka dia tgamak buat bgtu..semuanya sbb mnntu plihan mak dia yg kacau hbungan kmi..pada mulanya hbungan kami yg okey btukar mnjdi ret#k..sedih hati sy krana smpai skrang susah sy nk move on..

sy kenal dgn suami dh lama..sy orang susah cma kerja kilang time mula2 knal suami..suami pulak kerja kerajaan..bila waktu hri rya atau ada mjlis kndri suami ajak sy dtg..mulanya pun sy nmpk mak dia xsuka kan sy..bila sy tnya suami yg ktika tu jd kksih sy dia ckp mak dia nk jodohkan dia dgn org kg dia…seorang jururawat dan cntik lemah lmbut..

lepas peristwa tu sy dh mula bfkir nak akhiri hbgan kami krana sy fkir tnpa restu org tua susah nak bhgia tp suami time tu myakinkan sy tu smua belakang kira kbhgiaan bkn di tgan org lain jnji kita buat apa yg disarankan dan jga hbungan kita dgn Allah …sy pun bstju utk kwen dia suami time tu..mak dia waktu mjlis sy pun xdtg sebelah suami mmg xbuat lgsung..

lepas dah kwen kwen sy dh mcm2 amik ati mil tapi mil ttap bnci sy nsb baiklah kami tggal asing balik bbpa mggu skli suami xpnah lupa tgg jwab pada mak ayah dia..cma yg jd kbmbangan sy time tu nurse yg mak sy nak buat mnntu sllu sngt bkunjung rumah mil..ade je yg dia bawakkan bekal masak..lauk pauk buah buahan..waktu ni sy postifkan diri sjaa walaupun hati dh jeles..

time balik rumah mil awal bulan 2 hari tu nurse tu dtg lagi rumah mil mil sbuk layan nurse tu dan suami sy langsung xjaga perasaan sy time makan boleh pulak dia cedokkan lauk utk pmpn tu?sakit sngt hati sy ptang tu sy merajuk dan mnta dia hntar kan sy balik kg..

admin rupanya si suami sy mmg bhubung dgn pn tu mmg suami kdang2 curi2 blik kg dan kdg2 suami sy hantar kan dia kerja l#l#hnya hati sy dpt crita tu..mil btmbah sronok krana plan dia nk mnntukan nurse hmpir tcpai..bulan tga mereka tlah akad nikah dan slsai mnikah..sy xhadir..sy bkrung di rumah kmi mmkirkan nsb dri sy…knapa lah sy di#ji mcm ni kalau awal2 lg sy undur dri psti sy xskt yg amat dsyat mcmni..

lepas suami kahwin msa suami bnyak hbis kan di rumah madu sy..sy sllu ksorangn dan kucinglah teman stia sy utk mngadu waktu itu sy sngt tert3kan sy xpnah crita kan pada emak sy..sy bimbang emak sy rsau kerana suami mnntu yg mak syg..

hari dmi hari sy diabaikan pd mulanya sy diabaikn nafkah ba#in kmdian nafkah zahir sy pula sudah brnti kerja kilang start bkwin..sy nekad call suami mnta pjlasan dan knapa sudah bminggu xbalik rumah knapa sy dibuat mcm ni?

sy mngis smahunya waktu bcakap dalam fon..waktu tu sy tdgar suara madu bkta mngada2 pd sy..sy bkta pada suami smpai nya hati buat perasaan sy mcm ni kalau dah xsuka pulangkan sy pd fmly sy..sy tahu sy xcntik kurang sglaa aspek..

bila esok nya sy sudah reda perasaan dan hati telah trubat sndri..tp mlgnya sy telah dicerr#ikan talak satu…sy sngka kan mgkin madu yg xbpuas hati dgn sy atau dia yg hntar msg skli lg sy call suami…dan suami mngaku dia yg menaip smuanya…skli lagi sy tjlapuk ke lantai kerana tkjut sdih smua bstu prsaan time tu gelap glita..

skrng sy tggal di rumah emak sy di kampung…emak mnyalahkan sy kerana tidak pandai jaga lelaki sy sngt tekanan..tlg bntu sy sy sngt tert3kan shingga ingin ambil langkah bukan2..tiada siapa yg fhami sy..sy sngt tekan#n…..???