S3dih bila emak memberi layanan berbeza pada saya dan keluarga saya..

Assalamualaikum min …

Saya hanya ingin meluah apa yg terbuku dihati. Cuma ada rasa terkilan dihati. Siapa la saya untuk merajuk apatah lagi membenci org yg telah melahirkan saya.

Saya umur 35tahun bersuami dan anak 5. Surirumahtangga sepenuh masa. Adik beradik lain semua berkerjaya.

Ini mgkin sebab mak membezakan kami. Layanan berbeza. bukan dengan saya je tp sekeluarga. Layanan pada saya, suami dan anak2 mmg jauh berbeza dgn mereka.

Raya Haji tahun ni agak t3gang. Punca, saya dan anak2 ibarat org gaji untuk melayan keluarga adik beradik saya. Bibik2 diorg pun kami kene layan. Anak2 sedih sebab ketara sgt nmpk bezanya. Suami saya pergi tolong org k0rb#n lembu. Balik dr surau, anak2 trus mengadu sbb semua kepenatan. Anak2 xkisah kalau semua sama2 kerjasama. Trus suami ajak kami balik. Mak cuma cakap, suami kau kurang ajar tiba2 bawa korang balik. suami dh bgtau awal2 senyap dan jgn ckp apa2.

baru2 kami agak susah, alhamdulillah ada orang tolong kami tapi pas duit pada mak. Apa yang saya sedih, mak bg kat kakak saya dengan alasan. Mak kesian tgk dia susah. Org tu tolong pun sbb tahu kami dalam kesusahan. Allahu, sedih sbb mak minta halalkan. Susah2 dia, dpt lg makan luar. Dapat lg tunjuk beli macam2. Saya hanya lihat. Xmarah tp lebih makan hati.

Pernah cuba menjauh tp xkuat sbb saya juga seorg ibu. Siapa saya utk membencinya walaupun banyak kali perlu beralah dgn adikberadik kerana mak. Cuma selalu berdoa agar dapat kemewahan seperti abang saya supaya kami sekeluarga xdibezakan layanan dr mak.

Jangan letakkan jur4ng antara suami dan isteri..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Tak sepatutnya kita sebagai suami meletakkan jur4ng antara kita dgn isteri…

Serba serbi perkara nak dirahsiakan, terlalu s3rius bila berdepan, berteg4s dlm setiap keadaan, selalu membiarkan isteri buat keje isteri tanpa menghulur bantuan dan membelakangkannya dlm setiap apa pun keputusan…

Kita buat mcm tu sbb nak isteri sentiasa hormati kita sebagai seorang suami?

Suami dan isteri berkongsi kehidupan yg sama, l1ku2 perjalanan yg sama…tak sepatutnya kita nak dihormati dgn cara-cara mcm tu…kita perlu berlembut dgn isteri, bertolak ansur, bergurau senda dgn isteri dan semua ni xkan menyebabkan isteri hilang hormat terhadap diri kita bahkan isteri akan bertambah hormat lagi jika kita jd mcm ni…

Anggap isteri tu sebagai kawan, seseorang yg kita bleh ajukan soalan, tanya pandangan, dptkan panduan utk setiap permasalahan yg kita hadapi sebagai seorang suami…bertegas bila perlu dan berg#ntung kpd keadaan…sentiasa hulurkan bantuan utk ringankan beb#9nan isteri…

Berbincang dgn isteri dahulu sblum buat apa2 keputusan disebabkan akib4t dr keputusan tu turut akan terkesan pd isteri…hubungan akan menjadi h4mbar dan bosan bilamana kita meletakkan kedudukan sebgai suami dikedudukan yg terlalu tinggi sehingga ada jur4ng antara diri kita dan juga isteri…
Sumber:firdaus shakirin

Kalau isteri kita redha tidak mengapa..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin..
“Kesilapan” yg perlu diperbaiki…

Bila isteri bekerja, bila isteri ada pendapatan, suami terus lepas tangan…

Barang dapur isteri beli, yuran sekolah anak isteri bayar, minyak kereta isteri isi, makan minum pakai isteri pun dia tanggung sendiri…asbab dia ADA DUIT…

Salah ke? Tak salah andai dia redha, dia izinkan, dia memang rela dgn sendirinya utk tanggung apa yg sepatutnya ditanggung suami, utk bayar apa yg sepatutnya dibayar suami, utk beli apa yg sepatutnya dibeli suami…

Jika dia tak redha? Jika dia rasa terbeban? Jika dia rasa dipergunakan disebabkan dia ada pendapatan bulanan, suami terus lepas tangan dan “BIARKAN” dia gunakan pendapatannya sendiri, maka suami dah pun “BERHUTANG” dgn isteri sendiri…

Hutang nafkah zahir…perkara dan urusan yg sepatutnya berada dibahu suami, kini dibahu isteri asbab dia ada pendapatan…

Hanya disebabkan terma dia “ada duit sendiri”, maka suami berterusan menggunakan terma tu dlm urusan rumahtangga…

“Awak keje kan…awak ada duit kan…beli la sendiri…”

Isteri ni, keje ke tak, berniaga ke x, ada pendapatan ke x, TETAP dibawah tanggungan suami…TETAP, WAJIB, xde syarat bila dia ada pendapatan, maka suami dah boleh lepas tgn…

Tanya isteri, dia redha dan rela atau tidak pendapatannya digunakan utk tujuan tersebut…Kita xnak berhutang dgn isteri sbb kita boleh “muflis” diakhirat kelak jika isteri tuntut semua yg dia t4nggung didunia ni…

Tuntutan terhadap “Hutang yg tak nampak”..
Sumber:firdaus shakirin

Depan saya suami cedokkan lauk untuk perempuan tu..

salam admin dan pmbca krt sy seorang isteri yg telah dic#r#ikan oleh suami sy…sy tidak sgka dia tgamak buat bgtu..semuanya sbb mnntu plihan mak dia yg kacau hbungan kmi..pada mulanya hbungan kami yg okey btukar mnjdi ret#k..sedih hati sy krana smpai skrang susah sy nk move on..

sy kenal dgn suami dh lama..sy orang susah cma kerja kilang time mula2 knal suami..suami pulak kerja kerajaan..bila waktu hri rya atau ada mjlis kndri suami ajak sy dtg..mulanya pun sy nmpk mak dia xsuka kan sy..bila sy tnya suami yg ktika tu jd kksih sy dia ckp mak dia nk jodohkan dia dgn org kg dia…seorang jururawat dan cntik lemah lmbut..

lepas peristwa tu sy dh mula bfkir nak akhiri hbgan kami krana sy fkir tnpa restu org tua susah nak bhgia tp suami time tu myakinkan sy tu smua belakang kira kbhgiaan bkn di tgan org lain jnji kita buat apa yg disarankan dan jga hbungan kita dgn Allah …sy pun bstju utk kwen dia suami time tu..mak dia waktu mjlis sy pun xdtg sebelah suami mmg xbuat lgsung..

lepas dah kwen kwen sy dh mcm2 amik ati mil tapi mil ttap bnci sy nsb baiklah kami tggal asing balik bbpa mggu skli suami xpnah lupa tgg jwab pada mak ayah dia..cma yg jd kbmbangan sy time tu nurse yg mak sy nak buat mnntu sllu sngt bkunjung rumah mil..ade je yg dia bawakkan bekal masak..lauk pauk buah buahan..waktu ni sy postifkan diri sjaa walaupun hati dh jeles..

time balik rumah mil awal bulan 2 hari tu nurse tu dtg lagi rumah mil mil sbuk layan nurse tu dan suami sy langsung xjaga perasaan sy time makan boleh pulak dia cedokkan lauk utk pmpn tu?sakit sngt hati sy ptang tu sy merajuk dan mnta dia hntar kan sy balik kg..

admin rupanya si suami sy mmg bhubung dgn pn tu mmg suami kdang2 curi2 blik kg dan kdg2 suami sy hantar kan dia kerja l#l#hnya hati sy dpt crita tu..mil btmbah sronok krana plan dia nk mnntukan nurse hmpir tcpai..bulan tga mereka tlah akad nikah dan slsai mnikah..sy xhadir..sy bkrung di rumah kmi mmkirkan nsb dri sy…knapa lah sy di#ji mcm ni kalau awal2 lg sy undur dri psti sy xskt yg amat dsyat mcmni..

lepas suami kahwin msa suami bnyak hbis kan di rumah madu sy..sy sllu ksorangn dan kucinglah teman stia sy utk mngadu waktu itu sy sngt tert3kan sy xpnah crita kan pada emak sy..sy bimbang emak sy rsau kerana suami mnntu yg mak syg..

hari dmi hari sy diabaikan pd mulanya sy diabaikn nafkah ba#in kmdian nafkah zahir sy pula sudah brnti kerja kilang start bkwin..sy nekad call suami mnta pjlasan dan knapa sudah bminggu xbalik rumah knapa sy dibuat mcm ni?

sy mngis smahunya waktu bcakap dalam fon..waktu tu sy tdgar suara madu bkta mngada2 pd sy..sy bkta pada suami smpai nya hati buat perasaan sy mcm ni kalau dah xsuka pulangkan sy pd fmly sy..sy tahu sy xcntik kurang sglaa aspek..

bila esok nya sy sudah reda perasaan dan hati telah trubat sndri..tp mlgnya sy telah dicerr#ikan talak satu…sy sngka kan mgkin madu yg xbpuas hati dgn sy atau dia yg hntar msg skli lg sy call suami…dan suami mngaku dia yg menaip smuanya…skli lagi sy tjlapuk ke lantai kerana tkjut sdih smua bstu prsaan time tu gelap glita..

skrng sy tggal di rumah emak sy di kampung…emak mnyalahkan sy kerana tidak pandai jaga lelaki sy sngt tekanan..tlg bntu sy sy sngt tert3kan shingga ingin ambil langkah bukan2..tiada siapa yg fhami sy..sy sngt tekan#n…..???

Tak semua org mempunyai “nasib yg baik” dlm alam perkahwinan…

Dari facebook tuan firdaus shakirin
Tak semua org mempunyai “nasib yg baik” dlm alam perkahwinan…

Ada yg berkahwin, tapi pasangannya masih belum boleh meninggalkan zaman bujangnya…maka kawin atau x kawin, dia masih sama…dia rasa nk kluar, dia kluar…dia rasa nk balik lmbt, dia buat…dia boleh main game dari mlm ke pagi, pagi ke mlm…

Hidup dia sama, sebijik mcm dia bujang walhal dia dah ada pasangan…dpt anak pun, perangai tetap sama…dia ada “kehidupannya” yg tersendiri…

Ada yg berkahwin, tapi pasangan masih belum boleh melupakan ex…hari2 masih contact dgn ex…dibandingkan pula ex dgn pasangannya sekrg…of coz la ex lebih sana sini sbb dlm hati ada ex…dia tidak melupakan diri ex-nya dlm hatinya…paling mal4ng, bila dia masih berharap utk kembali bersama ex-nya…

Jadi pasangan dia hanya dpt jasadnya, tp tidak hati kerana hati masih ada pd org lain…bila hati ada pd org lain, dia akan buat yg terbaik utk yg dh ada di depan mata? Jgn haraplah…

Ada yg berkahwin, dah 20 tahun lamanya…anak pun dh ramai, dah bersekolah semuanya…tiba2, hati berubah arah, ada org ketiga hadir dlm rumahtangga mereka…maka mulalah drama lupa tanggungjawab yg utama sbb m#buk bercinta dgn org ketiga…

Sabar dan bertahan, kunci kpd setiap perhubungan…namun, bila kesabaran itu semakin menipis dan hilang, rumahtangga yg dibina selama 20 tahun lamanya itu kecundang sekelip mata…pergilah membawa diri dek kerana dilupakan oleh org yg dia penah sayangi suatu ketika dahulu…

Ada yg berkahwin, pasangan tak tunai nafkah, tak bertanggungjawab, tak jalankan amanah…dilayan seperti seorang hamba abdi…masa nak, baik…masa xnak, dic$ci dan dim#ki…siang hari ketawa, malam hari menangis hiba…nak pergi, hati masih sayang…nak hadap, dh xde kekuatan utk berhadapan…maka kekal lah atas dasar masa depan anak2 dan harapan supaya satu hari nnt dia akan berubah…

Tak semua org “bernasib baik” dlm alam perkahwinan…ada yg bertahan, tapi bertahannya bersebab…ada yg dah pergi, perginya juga bersebab…apapun sebab yg kita pilih, ianya tetaplah sebuah pilihan yg hanya kita sahaja yg mengetahui alasan-alasannya…

Baik buruk, kesan dan akibat atas setiap pilihan itu, hanya kita yg tahu selepas memilihnya…

Org lain xde kat tempat kita, dia x rasa apa yg kita rasa…maka tak perlu kita fahamkan dia kenapa, mengapa dan sbb apa kita memilih pilihan ini dalam alam perkahwinan kita…

Hanya kita yg tahu apa yg kita buat…
Sumber:tuan firdaus shakirin

Anak dan isteri itu tanggungjawab suami..

Perkongsian dari facebook tuan firdauss shakirin.
Kalau nak hati tenang, rezeki lapang, maka anggap isteri itu tanggungjawab…

Bukannya beb#nan…

Klu anggap isteri itu b3banan, anak2 itu menyusahkan, merekalah punca anda perlu buat 2,3 kerja sehari, maka di situlah bermulanya kesilapan anda…

Perkahwinan adalah tanggungjawab, klu tidak boleh bertanggungjawab, maka jgn berkahwin…

Tanggungjawab suami ni tak berat, tapi tak jugak ringan…perbetulkan nawaitu, keluar bekerja, mencari rezeki adalah utk menyara keluarga, isteri dan anak2 kerana mereka itu tanggungjawab kita…

Nak bagi mereka mkn, nak bagi mereka pakaian, nak bagi mereka pendidikan, nak jaga kebajikan mereka…

Nak bagi mereka gembira…

Allah akan tenangkan hati kita dlm mencari rezeki, Allah akan buka pintu rezeki kita seluas-luasnya, Allah akan permudahkan urusan kita…

Dunia dan akhirat…
Tak perlu percaya, just perlu cuba buat sahaja dan rasakan perubahan hidup anda selepas anda memperbaiki “tanggapan” anda terhadap isteri dan anak2…

Selamat mencuba… 😊
Sumber:firdaus shakirin

Wahai suami jika isteri bers4lah, tegurlah dia dengan berhemah

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin..
Kalau nk tegur isteri, jgn tegur dengan cara men3ngking atau t1nggi suara…

Takde sapa pun suka dit3ngking baik lelaki mahupun perempuan…T3guran yang kita bagi dgn cara men3ngking atau t1nggi suara itu umpama mencurahkan air ke daun keladi, ianya sia-sia sahaja kerana tidak sampai ke h4ti dia…

Hanya ada kem#rahan dihatinya kerana cara kita yg k4sar, tidak ber#dab, tidak menghormatinya dan kata-kata yg kita gunakan tidak sopan…

“B#doh, itu pun tak tahu…”

Walaupun kita tgh marah, walaupun diri kita diluar kawalan, jgn sesekali men3gur isteri dgn m#ki h#mun…

‘M#kan dalam’ dan dia akan ingat sampai bila2…

Jadi, kalau nak tegur isteri, biarlah berl3mah lembut dan menggunakan kata-kata yang baik, yg sopan…jgn tegur isteri didepan org ramai, jgn memalukan dia dgn cara sebegitu…ajak dia ke tepi, bisik pd telinga dia akan apa slh dia…

Lagi bagus, kita yg betulkan kesilapan isteri tu…

InsyaAllah, teguran kita tu dapat menyedarkan dia ttg apa slhnya dan dpt mengelakkan dia daripada melakukan kesilapan yang sama tu berulang kali…

Jaga airmuka isteri sama…itu juga slh satu drpd tanggungjawab suami…😊
Kredit:firdaus shakirin

Kami menunggu cahaya m#ta selama lapan tahun sebelum ini

Salam tolong hidekan cerita sy. Sy istri dah berkahwin 8 tp selama 8 thun kami belum dikurnia cahaya mata. Shinggalah awal bulan 5 hari tu sy disahkan mngdung. Srok tdak terhingga shingga sjud syukur sy time tu lps dpt brita kmhiln. Seronok tak thingga shingga pulangnya sy dri hptl, sy tslp. Malunya bkn kepalng atas klalaian sy tu.

Fikiran sy melayang² time tu smpaikan sy dah fkir² nak brenti kja sebab nk fokus pd kndungan. Dlm kpla dh tbyang mcm² mknn bkhasiat yg sy nk mkn nanti smata² nk jga bby bbaik. Sy tak sabar nk suprise kn suami pd 8/6 hari tu. Sy ckp nk kna bsabar dan tahan skit smata² nak suprise kn org tsyang wlpun sy bnr²dah tak boleh bsabar lg.

Bgi sy suami sy lelaki tbaik yg sy ada dan spjng hdp bsama dia mmg sngat inginkan anak, tapi dia xmgluh mcm sy. Jdi sy dh get ready nak buat dia tsnyum.

Wktu mlm sblm tdur sy sgt teruja. Sblm ni suami keral peluk sy dari blkang tp kli ni sy sengaja letakkan tgan suami pd perut sy tp sy xgtau dia knapa.. Bila dia angkat tgn sy letak blik smbil snyum² dia pun cma biarkan je. Ya dlm p3rut itulah zuri@t kami sdang mbesar. Knonnya sy nk bby tau yg kmi sgt syg kan dia dan sgt harapkan khdiran dia.

Wktu berlalu suami tiada perubahan msih layan sy sperti biasa. Bila sama² nak ke kerja saling salam, pelukan dn berbalas ci*man, jdi tiada apa pun yg harus dicurigai.

Lagi satu suami kerap berada di rumah lgipun musim pkp, memang tiada apa yg nk disangsikan. Sy berusaha kait kasut comel dan bjaya mnnymbunyikan dri pgthuan suami. Sy nk dh ssip letakkan dlm kotak nk suprsekn utk bsdy dia nnti bsam kek.

Tiba lah suatu petang saat sy pulang dari kerja. Du hari sebelum hri lahir suami. Jnt*ung rsa ts3ntap bla tengok di luar ada sepsang ksut wnita. Mcm2 dlm fkiran sy.

Pntu tbuka sy msuk dan dgr org bsembang didpur. Ya, itu suara suami sy tapi kenapa bgtu msra dia bsmbang dgn wnita lain? Sy trus bgerak laju ke dpur dan suami sy suruh sy ttp pintu dan dia ajak sy duduk skli dgn mereka seperti dia ada ssuatu nak beritahu dan ianya sangat penting.

Sy tengok perempuan btudung ptih itu yg sy xpnah knal. Akhirnya suami berkata dia nak berkahwin dgn perempuan tu. Kerana dia dh lma nk kan anak. Air mata sy ttumpah dstu. R3muk h#ti sy. Sy tak dpt nk trima.. Sy rsa ttpu. Sy sgka dia bgtu sbr rupanya pndai dia smbunyikan hbgan dgn pmpn tu yg dah slama 1 tahun.

Sy xpnah marah suami sy. Sy cuba brtnang wlpun time tu sy rsa nk r3bah. Sy ckp beri sy msa. Sy tanya dia adakah klu sy mngdung abg msih nak truskan utk bkwin. Suami ckp klu stahun sebelum dia knal pmpn tu mgkin dia akan pts kan, tp skrg ni wlpun sy dh mngdung pn dia ttp nk bkwin dgn pmpn tu. Jd tak ada guna jga sy btrus trang skrg. Biar lah. Sy mnta wktu utk sy brtnang.Sy upl 4 hari sy drive sdri pulang ke kmpung utk mcri kkuatan sy ziarah kbur arwah mak sy. Sy doa smoga Allah bg sy kkuatan.

Sy tahu msa hari lahir dia hari tu dia sambut dgn pmpuan tu. Tp sy tak kisah kerana berita dia ingin bkwin tu dh bjaya buat sy sperti xbpjak di bmi nyata.sy tdak tahu mcm mna sy harus hadapi smua ni smpai skrg sy msih bdiam dri dan mndam rsa. Cma tgg jwab sprti biasa.cma nfkh btn kami dh xlkukan sy sgt sdih. Stiap msa bla suami tiada sy mngis wlpun dlm ofis. Suami sy sgt brubah slepas sy dh tau hbgan mreka. Sy tkilan dan sdih. Sy tak thu ap perlu sy buat sy bntu. Sy tau sy xmpu khlgan dia. Tp sy xdpt trima utk bmdu dan smpai skrg sy msih merahsiakn khmilan sy

Isteri tak pandai melayan, tapi bilangan anak makin bertambah…

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin..
Isteri tak pandai melayan atau suami tak pandai menghargai?

Isteri tak pandai melayan, tapi bilangan anak makin bertambah…

Isteri tak pandai melayan, tapi selera makan dan berat b4dan makin bertambah…

Isteri tak pandai melayan, tapi kerja2 rumah dan urusan anak2 semua isteri selesaikan…

Isteri tak pandai melayan, tapi kewangan keluarga setiap bulan isteri ringankan…

Adakah isteri masih tidak pandai melayan?

Isteri dah terlebih melayan jika setiap tahun bilangan anak bertambah…isteri dah terlebih melayan jika selera makan dan berat badan makin bertambah…isteri dah terlebih melayan jika semua kerja2 rumah dan urusan anak2 isteri selesaikan sendirian…

Isteri dah terlebih melayan jika hutang2, bil2 utiliti dan keperluan harian juga isteri beli & bayarkan…

Anda hanyalah seorang suami yg tidak tahu utk menghargai apa yg dah isteri k#rb4nkan…

That’s all…👉 TITIK.
Sumber:firdaus shakirin

Sebagai suami kita jangan terlalu berkira4 dengan isteri dan anak

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Abah selalu cakap,
“Nak makan apapun, beli…teringin apapun, beli…duit boleh cari…”

Sampai ke hari ini, bila dah berkahwin pun saya masih guna pakai ayat ni…saya pesan kat isteri, kalau ada benda yg dia teringin, yg dia nak, bgtau ja kat saya, saya akan usahakan utk beli…tak kisahlah samada ianya makanan, barangan, pakaian ataupun kelengkapan2 lain…

Kalau tak beli bulan ni, bulan depan…kalau tak bulan depan, bulan satu lagi…

Apa yg kita akan dapat sekiranya kita berkira dgn anak isteri sendiri…? Duit kita semakin bertambah…? Kita semakin kaya…?

Sama ja pun…duit habis mcm tu jgak…lagi t3ruk, tak nampak apa2 hasil tapi duit dh habis…

Isteri nak beli pencuci muka, kita kata xpyh, tapi kita beli rokok, xpe pulak…? Isteri nak beli baju baru, kita kata pakai ja baju mna yg ada, tapi kita tukar sport rim kereta, xpe pulak…? Isteri nak beli kasut, beg tgn, tudung baru, kita suruh pakai yg lama, tapi kita beli yg baru2 utk diri sendiri, boleh pulak…?

Suami jenis yg mcm mna kita ni…
Jangan terlalu berkira dgn anak isteri…apa yg kita dapat pada hari ini sgt berkait rapat dgn mereka…boleh jadi kita ni yg menumpang rezeki anak isteri kita sendiri ataupun kita dimurahkan rezeki hasil doa tanpa henti dari anak isteri…cubalah utk tunaikan apa yg anak isteri inginkan, insyaAllah, Allah akan membalasnya berlipat kali ganda lagi dari nilai yg kita keluarkan…

Nak percaya atau tak, terserahlah…dapat tengok anak isteri tersenyum gembira setiap hari itu lebih bermakna drpd ada duit byk, tp dgn anak isteri sendiri pun BERKIRA…🙂
Sumber:firdaus shakirin