Mertua perlu bangga kalau anak dia suka tolong isteri..

Bila anak lelakinya melakukan kerja2 rumah, terus dipandang menantu tu semacam…

Kenapa? Org lelaki xbleh buat keje rumah ke? Xbleh pegang penyapu, pegang mop, lap tingkap, sidai baju dan sebagainya?

Mertua patut berbangga sebenarnya klu anak lelakinya yg dah jadi suami org BOLEH BUAT KERJA2 RUMAH…klu dulu masa hidup dgnnya, mgkin semuanya mertua buat, xbagi langsung ank lelakinya pegang smua2 tu…

Tapi bila dah berkahwin, bila dah jadi suami, anak lelakinya boleh kemas rumah, sidai baju, basuh pinggan dan sebagainya sebab apa? Sebab itu TUGAS dan TANGGUNGJAWAB seorang suami…

Sepatutnya mertua patut berbangga kerana anak lelakinya itu mengikut sikap Rasulullah s.a.w. yg selalu menolong isteri-isteri baginda…xkan mertua xtahu tentang sirah Rasulullah s.a.w? xkan mertua xtahu yg Rasulullah s.a.w. pun j4hit sendiri jubah baginda yg k0y4k? Klu xtahu, sila belajar dan rajin2lah membaca sirah…

Untuk yg dah jadi suami plak…

Jgn malu bila kita dilihat buat kerja rumah, pegang penyapu, sidai baju dan sebagainya…biar org kata kita ni isteri yg c0ntrol, biar org kata kita ni suami yg day#s…diorang xphm agama, xbelajar sirah, xnak ikut sunnah ja yg akan kata mcm tu…klu diorang tahu dayus tu apa, diorang xkan berani simply2 kata d#yus tu kat kita…

Itu tugas dan tanggungjawab kita, jalankan, laksanakan, cuba buat dgn kemampuan yg ada…isteri cuma tolong meringankan beban2 kerja tersebut, tp bila kita ada masa dan ruang, cubalah utk buat bersama2 dgn isteri…besar ganjaran pahalanya klu kita sedar akan perkara ini…
Sumber:firdaus shakirin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *