Buat mertua atau ibu bapa jangan masuk campur hal rumahtangga anak menantu..

Jangan r#s4kkan rumahtangga anak2…

Bila anak2 dah berkahwin, maka dah bukan menjadi tanggungjawab ibubapa utk membuat keputusan bagi pihaknya, menentukan pilihan utk dirinya, dan mengawal apa jua perkara dlm kehidupannya…

Tanggungjawab ibubapa ialah membesarkan dan mendidik anak-anak2…bila mereka dah besar, terutamanya bila mereka dah berumahtangga, maka kita perlu membiarkan mereka hidup dgn sendirinya…

Ini adalah masa utk kita lihat hasil didikan kita…
Jgn masuk campur urusan rumahtangga anak2…jgn mempertikaikan setiap keputusan yg dia buat…jgn buat keputusan utk keluarganya…sekiranya anak dtg bertanyakan akan sesuatu perkara, minta dia tanya pasangannya dahulu, ambik pendapat dan pandangan pasangannya…jgn membelakangkan pasangan anak kita…jgn hanya berbincang dgn anak kita sahaja then trus buat keputusan…

Kesan dan akib4t utk setiap keputusan yg mereka ambil itu ditanggung mereka…

Bukan kita…
Jadi, bila mereka dah berkeluarga, kita tidak lagi boleh meng0ngk#ng mereka sebagaimana kita buat ketika mereka masih kecil dan remaja…mereka dah dewasa, dah bergelar suami org, isteri org…maka mereka berhak utk memutuskan jalan hidup sendiri…bagaimana mereka ingin meneruskan kehidupan dan keputusan mereka tidak tertakhluk kpd kebenaran kita sbgai org tuanya, tapi kebenaran pasangannya…

Kadang2, kita rasa sikap kita mengawal dan menentukan halatuju rumahtangga anak2 kita tu baik utk mereka, sedangkan tanpa kita sedari, kita memec#h bel#hkan privasi kehidupan mereka…kita meng4wal mereka dan setiap gerak geri perbuatan mereka, ditentukan berdasarkan kemahuan dan kehendak kita, bukan mereka…

Jadi, dimana baiknya cara kita ini? Biarkanlah mereka dgn hidup mereka dan hanya c4mpur tgn bila hidup mereka terkeluar dr l4ndasan yg telah ditetapkan agama…

Hormati hak anak kita dan pasangannya…itu hidup mereka…
Sumber:firdaus shakirin

bersyukurlah dgn isteri yg dah kita miliki

Buat suami.. Sayangilah isteri kita sepenuh hati.. Biar lah isteri kita macamana sekalipun, kita sudah pilih dia menjadi isteri, jadi layanlah dia sebaiknya.. Muliakan dirinya kerana dia sudah menjadi amanah dan tanggung jawab kita.

Sayangilah isteri kita biarpun dia tidak secantik perempuan lain…Sayangilah isteri kita biarpun dia tidak sehebat perempuan lain…

Disebabkan dialah, kita menjadi seorang suami dan ayah pada hari ini…dia menerima kita seadanya diri kita dgn apa yg kita ada…

Cuba kalau dia xnak org muka mcm kita, nak yg ensem lagi…cuba kalau dia xnak dduk umah sewa, nak dduk umah sendiri…cuba kalau dia xnak naik motor, nak naik kereta sahaja…cuba kalau dia xnak lelaki gaji 2 ribu, nak lelaki gaji 10 ribu…cuba kalau dia xnak lelaki kurus, nak lelaki sado…cuba kalau dia xnak lelaki b0tak, nak lelaki ada rambut..

Pasti hari ini kita masih lagi bujang atau dah pun menduda disebabkan tiada seorang pun wanita yg sanggup menerima kita dgn apa yg kita ada SEADANYA…

Maka bersyukurlah dgn isteri yg dah kita miliki…kerana dia, kita jadi suami…kerana dia, kita jadi ayah…dan kerana dia, kita dapat mengecapi nikmat sesebuah perkahwinan…
Sumber:firdaus shakirin

Wahai suami nak t3gur isteri perlu ada caranya juga..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin..
Kalau nk tegur isteri, jgn tegur dengan cara men3ngking atau t1nggi suara…

Takde sapa pun suka dit3ngking baik lelaki mahupun perempuan…T3guran yang kita bagi dgn cara men3ngking atau t1nggi suara itu umpama mencurahkan air ke daun keladi, ianya sia-sia sahaja kerana tidak sampai ke h4ti dia…

Hanya ada kem#rahan dihatinya kerana cara kita yg k4sar, tidak ber#dab, tidak menghormatinya dan kata-kata yg kita gunakan tidak sopan…

“B#doh, itu pun tak tahu…”

Walaupun kita tgh marah, walaupun diri kita diluar kawalan, jgn sesekali men3gur isteri dgn m#ki h#mun…

‘M#kan dalam’ dan dia akan ingat sampai bila2…

Jadi, kalau nak tegur isteri, biarlah berl3mah lembut dan menggunakan kata-kata yang baik, yg sopan…jgn tegur isteri didepan org ramai, jgn memalukan dia dgn cara sebegitu…ajak dia ke tepi, bisik pd telinga dia akan apa slh dia…

Lagi bagus, kita yg betulkan kesilapan isteri tu…

InsyaAllah, teguran kita tu dapat menyedarkan dia ttg apa slhnya dan dpt mengelakkan dia daripada melakukan kesilapan yang sama tu berulang kali…

Jaga airmuka isteri sama…itu juga slh satu drpd tanggungjawab suami…😊
Kredit:firdaus shakirin

Mertua patut berbangga sebenarnya klu anak lelakinya yg dah jadi suami org BOLEH BUAT KERJA2 RUMAH

Bila anak lelakinya melakukan kerja2 rumah, terus dipandang menantu tu semacam…

Kenapa? Org lelaki xbleh buat keje rumah ke? Xbleh pegang penyapu, pegang mop, lap tingkap, sidai baju dan sebagainya?

Mertua patut berbangga sebenarnya klu anak lelakinya yg dah jadi suami org BOLEH BUAT KERJA2 RUMAH…klu dulu masa hidup dgnnya, mgkin semuanya mertua buat, xbagi langsung ank lelakinya pegang smua2 tu…

Tapi bila dah berkahwin, bila dah jadi suami, anak lelakinya boleh kemas rumah, sidai baju, basuh pinggan dan sebagainya sebab apa? Sebab itu TUGAS dan TANGGUNGJAWAB seorang suami…

Sepatutnya mertua patut berbangga kerana anak lelakinya itu mengikut sikap Rasulullah s.a.w. yg selalu menolong isteri-isteri baginda…xkan mertua xtahu tentang sirah Rasulullah s.a.w? xkan mertua xtahu yg Rasulullah s.a.w. pun j4hit sendiri jubah baginda yg koyak? Klu xtahu, sila belajar dan rajin2lah membaca sirah…

Untuk yg dah jadi suami plak…

Jgn malu bila kita dilihat buat kerja rumah, pegang penyapu, sidai baju dan sebagainya…biar org kata kita ni isteri yg control, biar org kata kita ni suami yg day#s…diorang xphm agama, xbelajar sirah, xnak ikut sunnah ja yg akan kata mcm tu…klu diorang tahu d#yus tu apa, diorang xkan berani simply2 kata d#yus tu kat kita…

Itu tugas dan tanggungjawab kita, jalankan, laksanakan, cuba buat dgn kemampuan yg ada…isteri cuma tolong meringankan beban2 kerja tersebut, tp bila kita ada masa dan ruang, cubalah utk buat bersama2 dgn isteri…besar ganjaran pahalanya klu kita sedar akan perkara ini…
Sumber:firdaus shakirin

Mertua perlu bangga kalau anak dia suka tolong isteri..

Bila anak lelakinya melakukan kerja2 rumah, terus dipandang menantu tu semacam…

Kenapa? Org lelaki xbleh buat keje rumah ke? Xbleh pegang penyapu, pegang mop, lap tingkap, sidai baju dan sebagainya?

Mertua patut berbangga sebenarnya klu anak lelakinya yg dah jadi suami org BOLEH BUAT KERJA2 RUMAH…klu dulu masa hidup dgnnya, mgkin semuanya mertua buat, xbagi langsung ank lelakinya pegang smua2 tu…

Tapi bila dah berkahwin, bila dah jadi suami, anak lelakinya boleh kemas rumah, sidai baju, basuh pinggan dan sebagainya sebab apa? Sebab itu TUGAS dan TANGGUNGJAWAB seorang suami…

Sepatutnya mertua patut berbangga kerana anak lelakinya itu mengikut sikap Rasulullah s.a.w. yg selalu menolong isteri-isteri baginda…xkan mertua xtahu tentang sirah Rasulullah s.a.w? xkan mertua xtahu yg Rasulullah s.a.w. pun j4hit sendiri jubah baginda yg k0y4k? Klu xtahu, sila belajar dan rajin2lah membaca sirah…

Untuk yg dah jadi suami plak…

Jgn malu bila kita dilihat buat kerja rumah, pegang penyapu, sidai baju dan sebagainya…biar org kata kita ni isteri yg c0ntrol, biar org kata kita ni suami yg day#s…diorang xphm agama, xbelajar sirah, xnak ikut sunnah ja yg akan kata mcm tu…klu diorang tahu dayus tu apa, diorang xkan berani simply2 kata d#yus tu kat kita…

Itu tugas dan tanggungjawab kita, jalankan, laksanakan, cuba buat dgn kemampuan yg ada…isteri cuma tolong meringankan beban2 kerja tersebut, tp bila kita ada masa dan ruang, cubalah utk buat bersama2 dgn isteri…besar ganjaran pahalanya klu kita sedar akan perkara ini…
Sumber:firdaus shakirin

Mertua kena bangga sebab anak lelaki mahu tolong isteri..

Bila anak lelakinya melakukan kerja2 rumah, terus dipandang menantu tu semacam…

Kenapa? Org lelaki xbleh buat keje rumah ke? Xbleh pegang penyapu, pegang mop, lap tingkap, sidai baju dan sebagainya?

Mertua patut berbangga sebenarnya klu anak lelakinya yg dah jadi suami org BOLEH BUAT KERJA2 RUMAH…klu dulu masa hidup dgnnya, mgkin semuanya mertua buat, xbagi langsung ank lelakinya pegang smua2 tu…

Tapi bila dah berkahwin, bila dah jadi suami, anak lelakinya boleh kemas rumah, sidai baju, basuh pinggan dan sebagainya sebab apa? Sebab itu TUGAS dan TANGGUNGJAWAB seorang suami…

Sepatutnya mertua patut berbangga kerana anak lelakinya itu mengikut sikap Rasulullah s.a.w. yg selalu menolong isteri-isteri baginda…xkan mertua xtahu tentang sirah Rasulullah s.a.w? xkan mertua xtahu yg Rasulullah s.a.w. pun j4hit sendiri jubah baginda yg koyak? Klu xtahu, sila belajar dan rajin2lah membaca sirah…

Untuk yg dah jadi suami plak…

Jgn malu bila kita dilihat buat kerja rumah, pegang penyapu, sidai baju dan sebagainya…biar org kata kita ni isteri yg control, biar org kata kita ni suami yg day#s…diorang xphm agama, xbelajar sirah, xnak ikut sunnah ja yg akan kata mcm tu…klu diorang tahu dayus tu apa, diorang xkan berani simply2 kata d#yus tu kat kita…

Itu tugas dan tanggungjawab kita, jalankan, laksanakan, cuba buat dgn kemampuan yg ada…isteri cuma tolong meringankan beban2 kerja tersebut, tp bila kita ada masa dan ruang, cubalah utk buat bersama2 dgn isteri…besar ganjaran pahalanya klu kita sedar akan perkara ini…
Sumber:firdaus shakirin

Suami kalau nak t3gur isteri ada caranya juga..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin..
Kalau nk tegur isteri, jgn tegur dengan cara men3ngking atau t1nggi suara…

Takde sapa pun suka dit3ngking baik lelaki mahupun perempuan…T3guran yang kita bagi dgn cara men3ngking atau t1nggi suara itu umpama mencurahkan air ke daun keladi, ianya sia-sia sahaja kerana tidak sampai ke h4ti dia…

Hanya ada kem#rahan dihatinya kerana cara kita yg k4sar, tidak ber#dab, tidak menghormatinya dan kata-kata yg kita gunakan tidak sopan…

“B#doh, itu pun tak tahu…”

Walaupun kita tgh marah, walaupun diri kita diluar kawalan, jgn sesekali men3gur isteri dgn m#ki h#mun…

‘Makan dalam’ dan dia akan ingat sampai bila2…

Jadi, kalau nak tegur isteri, biarlah berl3mah lembut dan menggunakan kata-kata yang baik, yg sopan…jgn tegur isteri didepan org ramai, jgn memalukan dia dgn cara sebegitu…ajak dia ke tepi, bisik pd telinga dia akan apa slh dia…

Lagi bagus, kita yg betulkan kesilapan isteri tu…

InsyaAllah, teguran kita tu dapat menyedarkan dia ttg apa slhnya dan dpt mengelakkan dia daripada melakukan kesilapan yang sama tu berulang kali…

Jaga airmuka isteri sama…itu juga slh satu drpd tanggungjawab suami…😊
Kredit:firdaus shakirin

Jika isteri tak bleh tegur kita, maka siapa lagi yg boleh

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin.
Jika isteri tak bleh tegur kita, maka siapa lagi yg boleh?

Org tua kita? Adik beradik kita?

Mereka tidak tinggal sekali dgn kita…jika mereka tinggal sekali dgn kita pun, mereka tidak tahu p3rangai sebenar kita sbb kita tak tunjuk apa dan siapa diri kita yg sebenar pd mereka…

Tapi kita tunjuk pd isteri…kita tinggal dgn isteri, kita tidur s3katil dan seb4ntal dgn isteri…

Jadi, sekiranya t3guran isteri itu menc#larkan eg0 kita sebagai suami, menj#tuhkan kedudukan kita sebagai suami, maka siapa lagi yg boleh tegur kita?

Sampai bila2 kita takkan boleh memperbaiki diri, bermuhasabah diri andaikata tiada siapa pun yg boleh menegur diri kita sendiri…

Sentiasa merasakan diri tu betul dan sentiasa merasakan diri itu tidak salah…maka, tunggulah saja teguran dari Allah s.w.t yg mana lebih d#hsy#t dan lebih besar kesannya drpd teguran dr org2 disekeliling…
Sumber:firdaus shakirin

Kecantikan isteri bukanlah untuk dib4ndingkan..

Buat suami2 kat luar sana, Bila dah jadi suami, maka tundukkanlah pandangan…

Setiap hari, keluar je dari pagar rumah, mesti akan berjumpa dgn perempuan yg lebih cantik daripada isteri sendiri…

Singgah beli nasi lemak, “ish, comeynya org yg jual nasi lemak ni…”

Sampai opis, “cantik sgguh staf yg baru masuk tu…”
Keluar rehat, “manis sgguh cik adik yg ambik order ni…”

Balik umah, tgok isteri sendiri, “emm, biasa ja, xmacam pompuan2 yg aku tgok siang tadi…”

Isteri kita dulu pun cantik tuan2, time mak ayah dia jaga…skrg dia dah “tak cantik” sbb awak yg jaga…awk yg buat dia jadi tak cantik, dah tu awk nk compare dia dgn pompuan2 yg awk jumpa tu…?

Tgok org pompuan, jgn tgok lama2 smpai h4ti berd3tik, jiwa berg#l0ra, berg3tar…tgok sekilas pandang dah la, pastu tgok tempat lain…jgn smpai ot#k sempat berfikir, siapa dia, tggal kat mana, dh kawin ke blum dan sebagainya…ini cari ms4lah, ini sengaja nk tambah masalah…

Mna2 pompuan yg ada depan kita pun, sekilas pandang cukup, pastu tundukkan semula pandangan tu…bukan kena tgok lantai 24 jam, tp jgn tgok sehingga hati memuja2 kecantikan pompuan tu lebih dr isteri sendiri dirumah…

Kecantikan isteri bukan utk dibandingkan sebab byk perkara yg dia dah buat dan lalui dlm menjadi seorang isteri yg terbaik utk diri kita…☺️
Sumber:firdaus shakirin

Apa yg sepatutnya suami bayar, biar dia bayar…apa yg sepatutnya suami t4nggung, biar dia t4nggung…

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin..
Sekadar menasihati…

Andainya anda seorang isteri yg bekerjaya, yg ada pendapatan tetap, jangan ajar diri utk beli serba serbi dgn duit sendiri…brg dapur habis, beli…bil2 utility, bayar…perbelanjaan anak, minyak kereta, komitmen keluarga, semua ni jgn t4nggung segalanya sendiri ketika anda masih lagi ada SUAMI…

Walaupun pendapatan awk lebih tinggi ke atau awk memg ikhlas nak bantu suami, tolong letakkan tanggungjawab tu ditempat yg sepatutnya dahulu…

Apa yg sepatutnya suami bayar, biar dia bayar…apa yg sepatutnya suami t4nggung, biar dia t4nggung…

Tak cukup, baru awk support…bru tiba saat dimana peranan awk diperlukan…

Nowadays, byk suami yg diajar utk menjadi selesa…serba serbi isteri dah setelkan…kesannya ialah, dia ada lebihan duit utk digunakan ke arah lain, dia akan take for granted akan apa yg dibuat isteri, dan dia juga boleh lupa diri…

Buang m3ntaliti isteri kena ada duit sendiri supaya senang nk beli apa yg dihajati…

Walaupun ada duit sendiri, tetap mintak duit dari suami utk apa2 yg awk nk beli…tetap guna duit suami jika itu sepatutnya ditanggung suami…

Jgn bagi suami lupa tanggungjawab dia, jgn ajar dan manjakan suami dgn duit hasil isteri…

Meringankan beban dan mengambil alih beban maksudnya tak sama…

Dan kepada suami, niat nak menjadikan isteri seorang yg berdikari itu tak salah, tapi fikirlah, sekiranya isteri terlebih berdikari, mampu beli atau buat serba serbi sendiri, maka ketika itu, senang atau tidak utk kita mengawalnya?

Kehidupan dia tu umpama hidup tanpa suami…kegunaan suami dan sumbangan suami dlm hidupnya mgkin 20 percent sahaja, selebihnya 80 percent adalah dari dirinya semata-mata…

Ada suami atau tidak ada suami, baginya sama…tolong jalankan tanggungjawab dan kewajipan kita ikut kemampuan yg ada…tak cukup, baru mintak pertolongan isteri…

Dan xde isteri dlm dunia ni yg sanggup tgok suami dia sus4h dan m3rana…
Sumber:firdaus shakirin