Isteri diam tanda isteri dah malas nak bersuara..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Bila isteri tiba2 tak bercakap, itu tanda dia “PEN4T”…

Pen4t terhadap perangai suami, terhadap apa yg selalu dia buat, dgn karenah anak2, p3nat dgn keje2 rumah, pen4t dgn apa yg dia lalui hari demi hari…

Penat ni bukannya penat jenis yg kena rehat pastu hilang…

Tapi penat yg nak ditolong…penat yg nak perhatian…penat yg nak didengar luahan…penat yg ada benda utk diceritakan…penat yg nak bel4ian…penat yg nak bantuan…

Tolong ubah perangai ke arah yg lebih baik, tolong ringankan beb#nan dia, tolong uruskan anak2, tolong bantu buat keje2 rumah…

Kita anggap dia mo0dy, kita pkir dia terlalu mengikut perasaan…tapi sebenarnya, tak bercakap tu tandanya isteri dah kehabisan kata2 yg bersesuaian dgn situasi dan keadaan yg dia alami tu…dah bercakap byk kali benda yg sama, tapi tak berhasil…

“Abg, tolong jgn asyik mengadap HP…Abg, tolong ajarkan anak2 keje sekolah…Abg, tolong buang sampah…Abg, tolong solat…”

Itu yg kadang2 dia memilih utk tidak bercakap, utk berdiam diri supaya dia boleh kembali bersabar dan bertabah dgn apa yg dia alami…

Dia tgh pujuk diri sendiri…
Keesokan harinya, dia tetap continue dgn apa yg kebiasaannya dia buat walaupun sebenarnya dia “PEN4T”…

Nota Kaki : B4dan penat, boleh rehat…tapi perasaan penat? Tdo seminggu tak bgun pun belum tentu boleh hilang “pen4t” tu…✌️
Sumber:firdaus shakirin

Untung kalau isteri kita masih”w4ras”

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Bersyukurlah isteri kita tu tak gil#…

Dia p keje, dia berniaga, dia buat part-time, dia jual online, dia jadi ejen, dia cari rezeki, dia bantu ringankan beban, dia bayar hutang2 kita, dia t#nggung bil utiliti, dia beli keperluan rumah dan belanja dapur…

Dia jaga anak2, uruskan anak2, dia jaga suami, uruskan suami…dia mengemas, dia menyapu, dia mop lantai, dia kutip mainan, dia lap air tumpah, dia kutip baju, dia basuh baju, dia sidai baju, dia lipat baju, dia memasak, dia buang sampah, dia basuh pinggan, dia kemas dapur, dia ajar anak keje sekolah…

Dia tdo 3,4 jam sehari…
Pastu kembali bangun utk buat keje2 dan perkara2 yg SAMA berulang-ulang setiap hari selagi masih memegang title ibu dan juga isteri…

Itu belum kira dgn dia ter#sa hati disebabkan perbuatan kita…itu belum kira dia men#ngis sbb perangai kita…itu belum kira dgn apa yg dia p3ndam, apa yg dia simpan, apa yg dia tak luahkan kpd kita…

Kena plak berhadapan dgn mertua yg selalu membanding2kan dia, yg selalu mencari salah dan silap dia…kena plak berhadapan dgn ipar duai biras yg suka p3rli-memerli, sindir-menyindir dan mengata belakang…

Maka, bersyukurlah sbb DIA TAK GIL# lagi…

Dia masih lagi waras, dia masih lagi sihat…cumanya, sampai bila dia mampu mengekalkan kewarasan dia? sampai bila dia akan sihat utk buat semua perkara tu… ?

Akan tiba hari dimana dia akan “mel3t#p” disebabkan dia dah buat sesuatu yg diluar kemampuan dia dan dia dah t#nggung sesuatu yg melebihi apa yg sepatutnya ditanggungnya…

Kalau xnak isteri “MENGG#LA”,maka…

Tolonglah dia…keje dia byk…klu kita kata kita dah keluar mencari rezeki, maka dia pun sama…klu kita nk rehat, maka dia juga nak rehat, tapi siapa yg nak buat keje2 tu klu dia rehat dan xbuat? Sama2 la ambik sorang sikit, pikul dan bahagikan b3ban dan urusan rumahtangga kita tu…

Pastu xperlu la buat masalah atau cari masalah dgn dia…byk ja lagi benda dia nk kena pkir…jgn tambahkan benda yg dia perlu pkir dlm ot#k dia tu…
Jaga perbuatan, jaga pergaulan, jaga percakapan, jaga tingkah laku…JADI BAIK…

Kau jarang tolong buat keje2 rumah pun xpa asalkan kau tu bukan jenis yg buat masalah…✌️
Sumber:tuan firdaus shakirin

Anak dan isteri itu tanggung jawab kita

Perkongsian dari facebook tuan firdauss shakirin.
Kalau nak hati tenang, rezeki lapang, maka anggap isteri itu tanggungjawab…

Bukannya beb#nan…

Klu anggap isteri itu b3banan, anak2 itu menyusahkan, merekalah punca anda perlu buat 2,3 kerja sehari, maka di situlah bermulanya kesilapan anda…

Perkahwinan adalah tanggungjawab, klu tidak boleh bertanggungjawab, maka jgn berkahwin…

Tanggungjawab suami ni tak berat, tapi tak jugak ringan…perbetulkan nawaitu, keluar bekerja, mencari rezeki adalah utk menyara keluarga, isteri dan anak2 kerana mereka itu tanggungjawab kita…

Nak bagi mereka mkn, nak bagi mereka pakaian, nak bagi mereka pendidikan, nak jaga kebajikan mereka…

Nak bagi mereka gembira…

Allah akan tenangkan hati kita dlm mencari rezeki, Allah akan buka pintu rezeki kita seluas-luasnya, Allah akan permudahkan urusan kita…

Dunia dan akhirat…
Tak perlu percaya, just perlu cuba buat sahaja dan rasakan perubahan hidup anda selepas anda memperbaiki “tanggapan” anda terhadap isteri dan anak2…

Selamat mencuba… 😊
Sumber:firdaus shakirin

Apa yg kita ada kita hargai jangan bila dah kehilangan dia, kita mny3sal

Apa yg kita dah ada kita kena bersyukur. Macam tu juga kalau dah ada pasangan yg ok yg boleh bersama kita susah dan senang kena lah kita jaga dia jangan asyik bandingkan dia dengan pasangan orang lain. Jangan bandingkan dia dengan isteri jiran atau suami jiran.

Kalau dia dah jaga makan pakai kita dengan elok dan layan kita dengan baik buat apa kita nak cari lain? Apa yg perlu kita buat cumalah jaga hatinya. Sayangi dia apa adanya. Kita dah dapat dia berhentilah nak lirik pada yg lain.

Kalau dia tak semacam apa yg kita inginkan cubalah tegur dia perlahan2 kalau tak mampu doakan semoga dia berubah. Apa yg kita ada kita hargai jangan bila dah kehilangan dia, kita mnyesal.

Berapa banyak kes yg pasangan bila dh bpis4h barulah nk menyesal baru lah itu ini sebelum terjadi demikian elok kita bermuhasabah diri kita.

Saling menerima kelebihan dan kekurangan pasangan barulah kita sentiasa postif. Hentikan cari salah pasangan sebab kita sendiri pun bukannya tak pernah buat kesilapan.

Dia manusia biasa sama macam kita jugak jadi kalau ksalahan yg sikit2 dan remeh temeh tu pejam sbelah mata sudah tak perlu nak pebesarkan.

Bila h4ti kita telah berubah, apa yg isteri buat semuanya salah.

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin. Semoga bermanfaat.
Isteri kita dah tak lagi menarik bilamana hati kita sudah tertarik dgn org lain…

Bila hati kita telah berubah, apa yg isteri buat semuanya salah…

Kita tidak akan nampak lagi kebaikan dan kelebihan isteri kita bila hati kita dah ada org lain…kita akan lupa dgn peng#rbanan isteri, kita akan mula mencari ruang dan peluang utk kita meneruskan hajat dihati dan menjadikannya kenyataan…

Wahai lelaki,
Yg har#m sememangnya kelihatan lebih dari segala segi berbanding yg halal…dulu, pandangan kita pada isteri kita juga sama…sewaktu kita belum memiliki dirinya…

Dia cantik, dia baik, dia menepati citarasa, dia ada segalanya yg kita impikan…tick all the boxes…dialah pasangan idaman kita…kita usaha utk halalkan dia…

Tapi semuanya berubah dlm sekelip mata andai hati kita juga berubah…

Ada sebuah perumpamaan berkata, org lelaki, klu dia dah kawin dgn semua wanita yg ada didunia ni sekalipun, pasti anj1ng2 berkeliaran itu lebih cantik berbanding wanita2 yg dia dah miliki…

Deep…masalah kita bukan pada isteri, tapi pada pandangan mata dan juga hati…kita tidak menundukkan pandangan, dan kita juga tidak memelihara hati…kita biarkan hati di selubungi n#fsu…

Mata punca segalanya sbb dari mata turun ke hati…sbb tu Islam menyuruh kita menjaga pandangan, menundukkan pandangan utk kita menetapkan hati supaya hati itu tidak berubah walau hakikatnya hati itu bolak balik sifatnya…

Isteri kita masih lagi menarik, isteri kita masih lagi cantik, isteri kita masih lagi baik andai kita kembali meletakkan pandangan kita terhadap dirinya…
Sumber:firdaus shakirin

Isteri ni dia akan buat sedaya up4ya semata untuk pert4hankan rumahtangganya

Dari facebook tuan firdaus shakirin
Isteri mana yg xnak pertahankan rumahtangganya…?

Semua isteri mesti akan mempert#hankan rumahtangganya…semua isteri mesti akan berju#ng utk menyel4matkan rumahtangganya…semua isteri mesti akan berusaha mengekalkan rumahtangganya…

Tapi sebab apa dia sanggup buat serba serbi sedangkan dia bleh ja melangkah dan berlalu pergi…?

Sebab kau tu ayah kpd anak2 dia…sebab kau tu suami dia…org yg dia sayang, org yg dia cinta…org yg ada tempat istimewa dlm hatinya…

Kita marah bila dia check hp…kita marah bila dia tegur kita berhubung dgn perempuan lain…kita marah bila dia ser#ng perempuan lain yg meng#nggu hubungannya… kita marah bila dia tegur keluarga kita campur tgn dlm rumahtangganya…kita marah bila dia angkat beg, bwk anak2 balik kampung…

Kita marah bila dia buat mcm ni…

Sedangkan org yg kita marah itulah yg berm#ti-m#ti#n berusaha mempert#hankan mahligai yg dibinanya, mengekalkan hubungannya drpd m#snah dan menyelamatkan rumahtangganya daripada r#ntuh…

Tapi kita tak nampak semua ni…

Ketahuilah, isteri akan setia menemani selagi dia merasakan dirinya diperlukan lagi dan akan melangkah pergi bila kehadirannya disisi tidak lagi membawa erti…😐
Sumber facebook:firdaus shakirin

Kalau nak jadi suami, maka tanya diri sendiri, dah bersediakah kita

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin. Semoga bermanfaat.
Kalau nak jadi suami, maka tanya diri sendiri, dah bersediakah kita JIKA…

Kita balik kerja, isteri tak sempat masak sebab anak buat perangai, anak merap, nak melekat dan berdukung ja dgn isteri smpai dia tak bleh nk buat keje, baju bertimb#n tak dilipat, rumah bersepah tak dikemas, anak-anak yg lain tak dimandikan lagi…

Adakah kita mampu tersenyum dan terus ke dapur utk memasak atau keluar membeli makanan?

Adakah kita akan mengemas rumah, mengutip satu persatu mainan ank kita dan meletakkan ditempat yg sepatutnya?

Adakah kita akan menyinsing lengan baju lalu memandikan anak2 kita?

Adakah kita akan membasuh baju dan mengg#nt#ngkannya diampaian?

Atau…
Kita biarkan sahaja dgn menganggap bahawa itu adalah kerja isteri? Nanti bila dia dah free, anak dah tak ganggu dia, baru dia buat?

Jika kita tidak bersedia utk bersama2 “berperang” menguruskan rumahtangga, maka jgn kawin lagi…Jika kita tidak bersedia utk bersama2 “berk#rban” dan membiarkan isteri sahaja yg “terk#rban”, maka jgn kawin lagi…

Hanya org yg tahu apa itu tanggungjawab, apa itu tolak ansur, apa itu memahami dan apa itu melengkapi sahaja yg layak utk mendirikan rumahtangga…

Dia akan membahagiakan pasangannya dgn keperibadian yg dimilikinya…
Sumber:firdaus shakirin

Jadikan isteri kita wanita terbahagia

Isteri itu tanggung jawab dan amanah suami. Isteri itu pendamping suami yg sah isteri yg bahagia adalah isteri yg memperoleh suami yg sangat bertanggung jawab, yg menyayangi isterinya apa adanya. Dan yg sentiasa menyokong dan mendokong isteri disaat isteri dalam kesusahan.

Isteri akan merasa gembira dan bahagia bila berdamping dengan suami nya yg seperti ini. Kerana sikap suami yg saling memberi dan menerima juga lah akan membuat isteri tidak berganjak dari suami di saat suami susah mahupun senang.

Kerana sikap isteri itu yg sangat setia, jarang kita lihat isteri akan meninggalkan suaminya saat suami dalam ksusahan atau dlm ks4kitan berbding suami yg meninggalkan isteri saat bertemu dengan wanita lain.

Isteri saat nya sudah berkahwin, memang mnjadi lumrah segala jiw4 dan r4ga nya hanya diserahkan buat suami. Kerana bagi isteri suaminya itu adalah segala galanya.suami itulah teman dan suami itulah ny4w#nya. Semenjak sudah bernikah percayakah kalian yg isteri sanggup “mbuang ” rakannya yg dahulunya akrab setelah bernikah? Kerana saat sudah menjadi isteri suaminya adalah rakan dan sahabat akrabnya.

Kerana setelah bernikah isteri hanya mngharapkan yg suami akan bfikir juga apa yg isteri rasa. Isteri akan sentiasa ada disamping suami bilamana dia diperlukan. Itulah rasanya kasih dan cinta isteri pada suami.

Jadi wahai suami. Jadikanlah wanitamu ini wanita terbahagia. Sayangilah dia apa adanya. Bimbinglah dia sebaiknya kerana dia b3l#han jiw#mu..

Bila isteri dah tidak lagi bersuara..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Bila isteri tiba2 tak bercakap, itu tanda dia “PEN4T”…

Pen4t terhadap perangai suami, terhadap apa yg selalu dia buat, dgn karenah anak2, p3nat dgn keje2 rumah, pen4t dgn apa yg dia lalui hari demi hari…

Penat ni bukannya penat jenis yg kena rehat pastu hilang…

Tapi penat yg nak ditolong…penat yg nak perhatian…penat yg nak didengar luahan…penat yg ada benda utk diceritakan…penat yg nak bel4ian…penat yg nak bantuan…

Tolong ubah perangai ke arah yg lebih baik, tolong ringankan beb#nan dia, tolong uruskan anak2, tolong bantu buat keje2 rumah…

Kita anggap dia mo0dy, kita pkir dia terlalu mengikut perasaan…tapi sebenarnya, tak bercakap tu tandanya isteri dah kehabisan kata2 yg bersesuaian dgn situasi dan keadaan yg dia alami tu…dah bercakap byk kali benda yg sama, tapi tak berhasil…

“Abg, tolong jgn asyik mengadap HP…Abg, tolong ajarkan anak2 keje sekolah…Abg, tolong buang sampah…Abg, tolong solat…”

Itu yg kadang2 dia memilih utk tidak bercakap, utk berdiam diri supaya dia boleh kembali bersabar dan bertabah dgn apa yg dia alami…

Dia tgh pujuk diri sendiri…
Keesokan harinya, dia tetap continue dgn apa yg kebiasaannya dia buat walaupun sebenarnya dia “PEN4T”…

Nota Kaki : B4dan penat, boleh rehat…tapi perasaan penat? Tdo seminggu tak bgun pun belum tentu boleh hilang “pen4t” tu…✌️
Sumber:firdaus shakirin

Anggaplah anak isteri itu tanggung jawab dan bukan b3banan

Perkongsian dari facebook tuan firdauss shakirin.
Kalau nak hati tenang, rezeki lapang, maka anggap isteri itu tanggungjawab…

Bukannya beb#nan…

Klu anggap isteri itu b3banan, anak2 itu menyusahkan, merekalah punca anda perlu buat 2,3 kerja sehari, maka di situlah bermulanya kesilapan anda…

Perkahwinan adalah tanggungjawab, klu tidak boleh bertanggungjawab, maka jgn berkahwin…

Tanggungjawab suami ni tak berat, tapi tak jugak ringan…perbetulkan nawaitu, keluar bekerja, mencari rezeki adalah utk menyara keluarga, isteri dan anak2 kerana mereka itu tanggungjawab kita…

Nak bagi mereka mkn, nak bagi mereka pakaian, nak bagi mereka pendidikan, nak jaga kebajikan mereka…

Nak bagi mereka gembira…

Allah akan tenangkan hati kita dlm mencari rezeki, Allah akan buka pintu rezeki kita seluas-luasnya, Allah akan permudahkan urusan kita…

Dunia dan akhirat…
Tak perlu percaya, just perlu cuba buat sahaja dan rasakan perubahan hidup anda selepas anda memperbaiki “tanggapan” anda terhadap isteri dan anak2…

Selamat mencuba… 😊
Sumber:firdaus shakirin