Isteri diam sebab dia dah l3tih dengan semua..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Bila isteri tiba2 tak bercakap, itu tanda dia “PEN4T”…

Pen4t terhadap perangai suami, terhadap apa yg selalu dia buat, dgn karenah anak2, p3nat dgn keje2 rumah, pen4t dgn apa yg dia lalui hari demi hari…

Penat ni bukannya penat jenis yg kena rehat pastu hilang…

Tapi penat yg nak ditolong…penat yg nak perhatian…penat yg nak didengar luahan…penat yg ada benda utk diceritakan…penat yg nak bel4ian…penat yg nak bantuan…

Tolong ubah perangai ke arah yg lebih baik, tolong ringankan beb#nan dia, tolong uruskan anak2, tolong bantu buat keje2 rumah…

Kita anggap dia mo0dy, kita pkir dia terlalu mengikut perasaan…tapi sebenarnya, tak bercakap tu tandanya isteri dah kehabisan kata2 yg bersesuaian dgn situasi dan keadaan yg dia alami tu…dah bercakap byk kali benda yg sama, tapi tak berhasil…

“Abg, tolong jgn asyik mengadap HP…Abg, tolong ajarkan anak2 keje sekolah…Abg, tolong buang sampah…Abg, tolong solat…”

Itu yg kadang2 dia memilih utk tidak bercakap, utk berdiam diri supaya dia boleh kembali bersabar dan bertabah dgn apa yg dia alami…

Dia tgh pujuk diri sendiri…
Keesokan harinya, dia tetap continue dgn apa yg kebiasaannya dia buat walaupun sebenarnya dia “PEN4T”…

Nota Kaki : B4dan penat, boleh rehat…tapi perasaan penat? Tdo seminggu tak bgun pun belum tentu boleh hilang “pen4t” tu…✌️
Sumber:firdaus shakirin

Andai dipulangkan dia kembali..

Andai dipulangkan kembali…
Asskm dan salam sejahtera min… Ada cerita yang ingin saya kongsi bersama. Semoga ianya bermafaat. Ceritanya agak panjang sikit.

Awal Febuari 2018… Salah seorang teman baik saya telah di jemput ilahi kerana kanser rahim tahap empat. Alhamdulillah arwah mend3rit# tidak lama. Tiga bulan terlantar sakit sebelum subuh arwah menghembuskan naf#snya yang terakhir dan meninggalkan seorang putera yang masih kecil bersama 2 orang puteri yang masih bersekolah dengan si suami.

Sebulan selepas pemergiannya, si suami telah datang kerumah saya bersama sekotak pakaian arwah. Sebelum arwah pergi dia sempat berpesan kepada si suami supaya sedekahkan segala pakaian miliknya yang masih elok kepada sesiapa yang memerlukan. Si suami tidak tahu kemana arah untuk di salurkan pakaian milik si isteri mungkin masih baru dan tidak dapat berfikir dengan jelas maka di amanahkan kepada saya. Sewaktu saya membuka kotak itu untuk memilih pakaian yang sesuai untuk di sedekahkan seperti yang di amanahkan, tiba – tiba si suami bersuara.

“Itu jer yg arwah ada…”

Saya merenung si suami kerana cuba untuk fahami apa maksud kata kata si suami tu tadi.

“Semalam saya membuka almari arwah dan hanya ini sahaja yang arwah ada…15 tahun saya bersama arwah, lansung saya tidak pernah ambil tahu setiap kehendak arwah isteri. Saya abaikan arwah sehinggakan arwah s#kit pun saya tidak tahu.”

Ada kekesalan di situ. Namun saya masih tidak dapat mentafsir apa yang tersirat di sebalik keluhan si suami. Suami saya meletakkan handfon di meja mula berminat dengan cerita suami arwah kawan saya ini.

“Setiap kali arwah meng3luh skit, kurang sihat, tidak bermaya dan mengajak saya pergi ke hospital saya hanya menganggap ianya pekara remeh. Saya mengejek – ejek arwah dengan mengatakan dia dah tua. Saya merendah – rendahkan arwah yang dia kurang bersenam dan hanya tahu makan jer sedangkan saya aktif bersukan dan tak salah kiranya saya mengajak dia bersukan bersama sepertimana saya menggalakkan kawan kawan saya bersukan.

Saya juga selalu bersangka buruk bila arwah sakit ianya semata mata alasan untuk makan luar kerana malas masak. Lalu bangun jugak dia untuk masak dan mengemas kerana tidak sanggup dengar saya membebel dan kadang – kala sampai naik tangan saya ke kepala dia. Kejamnya saya…Saya berniaga sendiri punyai banyak masa terluang namun saya terlalu berkira untuk membawa arwah ke hospital kerana saya takut akan membuang masa menunggu segala urusan pemeriksaan kesihatan. Kej#mnya saya pada arwah. Saya fikir bila dia sudah jadi isteri saya,saya tidak perlu lagi untuk mengambil hati dia seperti masa bercinta dulu. Namun saya lupa dia hanyalah pinjaman sementara bila – bila masa sahaja akan di ambil semula olehNya.”

“Benda yang lepas jangan di kenang, nanti kau sengsara dia dah pergi, redha kan…kesian anak – anak kau.”
Suami saya bersuara.

“Bila saya pandang anak – anak makin bertambah kekesalan saya bang. Masa arwah ada boleh saya kira berapa kali saya bawa dia dan anak anak berjalan – jalan. Sedangkan saya pantang diajak kawan – kawan, ke langit biru saya boleh terbang. Bila saya buka handfon arwah, boleh kira berapa sangat gambar yang di ambil bersama saya. Semuanya gambar dia dengan anak anak. Sedangkan gambar saya bersama kawan kawan penuh dalam telefon saya. Gambar dia bersama saya lansung tiada. Bila pandang anak yang kecil yang masih menyusu tu bang…sayu jiwa saya…

siapa antara kawan kawan saya yang telah saya banyak habiskan masa bersama boleh membuatkan anak saya tu susu pada malam malam hari. Siapa yang boleh tolong uruskan anak anak saya ke sekolah seperti arwah uruskan. Siapa yang boleh temankan si kecil saya bermain sehingga jam 3 ke 4 pagi kalau dia tidak mahu tidur.

Pagi ni anak saya yang pertama meminta RM 50 untuk membeli barang barang kajian sekolah. Wajib beli kerana jika tidak buat kajian tu, markah untuk peperiksaan mata pelajaran tu akan di tolak. Selama ini saya bising – bising duit belanja rumah sering tidak cukup, saya kata arwah ni boros belanja macam air dan tidak tahu berjimat. Baru saya tahu kemana arah duit itu di salurkan. Hari ini genap sebulan arwah pergi dan saya kira – kira hampir RM 500 ke RM 700 belanja sekolah anak – anak dan makan sahaja. Bila tiap kali arwah minta beli pakaian baru atau barang make up.

Saya melarangnya kerana saya rasa macam membazir. Bila dia meminta lagi saya akan mula mengungkit pemberian belanja yg saya bagi. Baru lah saya tahu ianya tidak mengcukupi. Baiknya arwah kerana dia patuh. Saya sering tegur arwah kerana selekeh jer lansung tidak bergaya seperti isteri kawan – kawan saya tetapi saya lupa yang saya tidak pernah bertanya padanya tentang berlanja yang saya bagi selama ini cukup atau tidak untuk membeli pakaian dan alat – alat solek. Saya gagal menjadi suami yang baik”

Saya diam tidak dapat berkata – kata lagi. Marah sedih dan sebagainya berlegar – legar dalam fikiran saya. Setahu saya arwah ni masa zaman bujang – bujang dulu memang cantik, bergaya dan pandai menghiaskan diri. Patut lah semenjak dia berkahwin hilang semuanya dan bila saya mengusik dia hanya menjawab…

“Malas lah nak makeup – makeup ni…takda masa..dengan anak – anak lagi…alaaa yang penting suami sayang…”

“Semalam saya buka almari arwah,hanya ada beberapa helai sahaja pakaian yg baru itu pun seingat saya dibeli masa nak raya tahun lepas. Lain – lain semua dah lusuh. Ada beberapa batang lipstic yang dah patah. Dahulu masa sebelum kawin saya pernah terlihat di dalam beg kecil arwah ada pelbagai jenis lipstik, pelbagai jenis bedak muka dan macam – macam lagi makeup yang arwah ada.

Tetapi bila dah jadi isteri saya, semuanya habis tidak berganti. 15 tahun bersama sepatutnya bukan makin berkurang namun makin bertambah. Masa kali pertama arwah menjejak kaki ke rumah saya, arwah bawa 3 beg besar pakaian semuanya cantik – cantik…dan hari ini hanya sekotak sahaja yang arwah ada. Sedangkan keperluan anak anak dan saya mengcukupi.”
Si suami mula menangis.

“Arwah nak bekerja,saya marah..saya tanya arwah tidak cukup ke apa yang saya bagi dan saya kata saya mampu tanggung dia lagi…saya ego…arwah pula demi menjaga ego saya daripada tercalar arwah mengambil keputusan untuk diam sahaja. Dia amanah saya sepatutnya dia dijaga, dibelai, dimanja tetapi saya abaikan kerana saya fikir sekarang bukan masa untuk semua itu. Tiap kali arw#h mengeluh s#kit – sakit badan saya suruh dia tidur…makan ubat. Saya suruh anak – anak yang picitkan…tetapi saya lupa itu adalah kewajibsn saya. Saya lupa dia hanya pinjaman sementara. Sekarang dia dah tiada. Saya rindu dengan dia. Rindu sangat sangat.

Andainya dipulangkan dia kembali saya nak habiskan masa saya bersama dia seperti masa saya bercinta dulu. Saya nak kotakan janji saya pada dia bahawa dia akan menjadi wanita paling bahagia bila menjadi isteri saya. Saya tahu bukan harta dan kekayaan yang arwah inginkan..tetapi perhatian dan kasih sayang saya. Saya kesal kerana selama ini arwah menjadi tempat saya melepaskan penat dan amarah saya. Saya kesal kerana selama ini menjadi suami yang terlalu berkira dengan isteri sedangkan isteri adalah punca rezeki suami. Masa saya tahu arwah sakit…masa tu dah terlambat. Pagi tu dia mengadu p3rut dia s#kit sangat. Saya marahkan dia kerana tidak menjaga makan.

Tetapi bila saya lihat dia tidak bermaya dan bila saya periksa n#di dia semakin menurun…saya terus bawa dia ke hospital…masa dalam kereta mulut saya tak henti – henti menyump$h dia..kata dia menyusahkan saya…nak diet sampai tak makan…ambil supliment yang bukan – bukan sampai sakit macamni. Masa tu saya sangat marah pada arwah sampai saya terlepas kata asyik sakit jer tapi tak mampus – mampus jugak. Bila nurse bagitahu dia kena tahan ward saya lagi berangin dan menjal – nunj#l kepala dia, saya terpaksa batalkan aktiviti badminton saya pada petang itu kerana terpaksa menjaga anak – anak di rumah. Tiga hari arwah warded.

Jarang sekali saya menjenguk dia. Hanya waktu melawat tengahari sahaja bawa anak – anak datang melepas rindu. Baru saya tahu susahnya bangun malam buatkan susu, mandi dan tidur kan anak, sediakan anak anak ke sekolah. Bila doctor mengesahkan isteri saya mengidap kanser rahim tahap 4… semuanya dah terlambat kerana ianya telah merebak sepenuhnya.”

Si suami berhenti seketika untuk menyapu air mata yang mula membasahi pipi. Secawan teh yang di hidangkan lansung tidak berusik. Suami saya merenung tajam kearah muka suami arwah kawan saya. Mungkin menanti apa lagi cerita yang bakal akan keluar dari mulut suami kawan saya.

“Sewaktu dia sakit, saya cuba menjadi suami yang baik. Ajak dia pergi jalan – jalan. Tetapi dia menolak. Dia tidak mahu susah susahkan saya menolak kerusi roda. Saya ajak dia makan makanan kegemaran dia. Dia makan namun tidak mampu untuk menelan dengan riangnya. Saya ajak bergurau bermesra seperti dulu – dulu dia lesu x bermaya…Runtun hati saya melihat wanita yang saya sayang, saya cintai mender#ta.

Tiap kali dia sakit, saya ajak pergi hospital dia menolak, dia kata dia dah tahu dia sakit apa, tak perlu buang masa dan duit lagi. Saya ajak dia pergi berubat kampung jika tidak mahu ke hospital. Dia menolak kerana itu akan menangguh masa untuk dia meninggal… Allahu…rupanya arwah terasa dengan kata – kata saya. Saya melutut depan dia, mohon maaf, mohon ampun dan dia kata dah lama memaafkan kesilapan saya namun itu tidak mampu membasuh dosa saya pada arwah… Saya mula memeluk dia sewaktu tidur, saya tahu saya akan kehilangan dia dan waktu itu makin hampir. Sumpah demi tuhan saya sayangkan arwah cuma saya lupa dia hanya pinjaman lalu saya abaikan dia. Saya tidak hargai kehadiran dia dalam hidup saya. Sekarang satu – satunya wanita yang amat saya kasihi dah tiada. Dia dah tinggalkam saya bersama jutaan kenangan dan kisah suka duka kami sepanjang percintaan di bangku sekolah hingga ke jinjang pelamin…”

Saya merenung muka suami kawan saya itu, terpancar kekesalan di situ. Dia menceritakan pada saya bukan lah untuk membuka pekung didada, tetapi dia tahu saya menulis blog dan ingin saya kongsi bersama kisah dia dan isteri ‘pinjaman’ sementaranya supaya menjadi satu tauladan kepada para suami di luar sana. Sesungguhnya apa yang kita ada bukan milik kita. Semuanya hanya pinjaman…Hargai lah…

Isteri akan tetap setia di samping suami bila terasa dia msih diperlukan lagi..

Isteri mana yg xnak pertahankan rumahtangganya…?

Semua isteri mesti akan mempert#hankan rumahtangganya…semua isteri mesti akan berju#ng utk menyel4matkan rumahtangganya…semua isteri mesti akan berusaha mengekalkan rumahtangganya…

Tapi sebab apa dia sanggup buat serba serbi sedangkan dia bleh ja melangkah dan berlalu pergi…?

Sebab kau tu ayah kpd anak2 dia…sebab kau tu suami dia…org yg dia sayang, org yg dia cinta…org yg ada tempat istimewa dlm hatinya…

Kita marah bila dia check hp…kita marah bila dia tegur kita berhubung dgn perempuan lain…kita marah bila dia ser#ng perempuan lain yg meng#nggu hubungannya… kita marah bila dia tegur keluarga kita campur tgn dlm rumahtangganya…kita marah bila dia angkat beg, bwk anak2 balik kampung…

Kita marah bila dia buat mcm ni…

Sedangkan org yg kita marah itulah yg berm#ti-m#ti#n berusaha mempert#hankan mahligai yg dibinanya, mengekalkan hubungannya drpd m#snah dan menyelamatkan rumahtangganya daripada r#ntuh…

Tapi kita tak nampak semua ni…

Ketahuilah, isteri akan setia menemani selagi dia merasakan dirinya diperlukan lagi dan akan melangkah pergi bila kehadirannya disisi tidak lagi membawa erti…😐
Sumber facebook:firdaus shakirin

Saat isteri kita tidak lagi bersuara..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Bila isteri tiba2 tak bercakap, itu tanda dia “PEN4T”…

Pen4t terhadap perangai suami, terhadap apa yg selalu dia buat, dgn karenah anak2, p3nat dgn keje2 rumah, pen4t dgn apa yg dia lalui hari demi hari…

Penat ni bukannya penat jenis yg kena rehat pastu hilang…

Tapi penat yg nak ditolong…penat yg nak perhatian…penat yg nak didengar luahan…penat yg ada benda utk diceritakan…penat yg nak bel4ian…penat yg nak bantuan…

Tolong ubah perangai ke arah yg lebih baik, tolong ringankan beb#nan dia, tolong uruskan anak2, tolong bantu buat keje2 rumah…

Kita anggap dia mo0dy, kita pkir dia terlalu mengikut perasaan…tapi sebenarnya, tak bercakap tu tandanya isteri dah kehabisan kata2 yg bersesuaian dgn situasi dan keadaan yg dia alami tu…dah bercakap byk kali benda yg sama, tapi tak berhasil…

“Abg, tolong jgn asyik mengadap HP…Abg, tolong ajarkan anak2 keje sekolah…Abg, tolong buang sampah…Abg, tolong solat…”

Itu yg kadang2 dia memilih utk tidak bercakap, utk berdiam diri supaya dia boleh kembali bersabar dan bertabah dgn apa yg dia alami…

Dia tgh pujuk diri sendiri…
Keesokan harinya, dia tetap continue dgn apa yg kebiasaannya dia buat walaupun sebenarnya dia “PEN4T”…

Nota Kaki : B4dan penat, boleh rehat…tapi perasaan penat? Tdo seminggu tak bgun pun belum tentu boleh hilang “pen4t” tu…✌️
Sumber:firdaus shakirin

Bini kata aku tak r0m4ntik tak macam kawan aku..

Salam warga KRT. Tolong hide profile aku ye min. Aku seorang suami. Anak 7 orang. Ni perkahwinan aku yang kedua. Perkahwinan pertama aku gagal disebabkan perangai aku yang mata keranjang dulu. Then aku berkahwin dengan janda anak dua,kemudian kami dikurniakan 3 orang cahaya mata.

Anak dengan ex sebelum ni ada 2 orang dan aku tak pernah culas bayar nafkah untuk anak² aku kat sana. Issue yang terjadi sekarang ni adalah issue aku dengan isteri sekarang. Sebelum² ni aku rasa happy je dengan dia. Cume,apabila berg#duh je dia akan mintak dicer#ikan. Aku ni jenis diam dan sabar. Katanya dia nak buat haluan sendiri dengan anak². Nafkah sebulan aku bg 2500 sebulan. Belum dengan kelengkapan dan kehendak dia seperti kasut,handbag,emas dll.

Cume sekarang aku suruh berjimat sikit,untuk aku beli rumah utk dia. In case kalau aku tak panjang umur. So aku kurangkan nafkah jadi 1500 sebulan.Semenjak dari tu dia layan aku acuh tak acuh. Kalau hubungan intim tu sebulan sekali pon payah. Aku still diam dan sabar.Mlm tadi kemuncak sabar aku hilang,dia mintak cerai lagi.Sampai aku marah dia dan cakap,kalau nak cerai pergi mahkamah mintak fasakh. Bini aku sekarang ni,taktau apa². Belajar tak pandai, Tapi cantik pada mata aku. Dalam buruk dia ade baik dia. Dia sekarang pergi mahkamah utk mintak fasakh. So apa aku perlu buat. Perlu ke aku ikot eg0 aku yang semakin menebal ni. Buat pengetahuan korang.

Aku dah berubah. Bukan kaki perempuan lagi. Semasa dengan dia aku tak pernah ade rasa nak menduakan dia atau apa. Mungkin ini ujian utk aku sebabkan perangai aku dengan bekas isteri aku yg dulu. So mintak pendapat semua. Apa aku perlu buat?

Sambungan
Salam kepada semua warga KRT. Admin tolong hide profile lagi sekali.

Ni sambungan cerita aku yang lepas. Isteri aku tadi dah filekan fasakh ke pejabat agama. Sekarang dia tinggalkan aku dan anak² kat rumah. So,aku try call and say sorry dan cuba rendahkan eg0 aku serendah mungkin utk pujuk dia. Tapi dia trus letak telefon. Aku cuba explain kat whatsapp perihal duit nafkah yg aku kurangkan dan dia cakap ni semua bukan pasal duit. Dia kata dia takda hati kat aku sbb aku ni membosankan. Tak macam laki orang lain yg romantik sampai membandingkan dengan kawan baik aku sendiri.

Salah aku jugak sbb sibuk dengan kerja then aku cuba berjanji dengan dia yang aku akan ubah sikap/lebih romantik. Tapi dia still nak teruskan pencer#ian. Aku diam dan akhir kata,aku cakap dgn isteri yang aku hanya nakkan anak² dan anak² aku mmg nak stay dgn aku. Cuma aku pikir,apa yang kurang layanan aku kat dia. Bila aku free,aku akan bawa dia dan anak² bercuti. Kehendak dia semua aku ikotkan. Cume cepat atau lambat je aku tunaikan. Dia nak kenderaan,utk bawak anak aku jalan². Aku belikan.

Duit sewa dua biji rumah peninggalan parents aku semua aku bg kat dia ditambah dengan nafkah rm2500 sebulan. Dia ug#t untuk tuntut harta sepencarian dan suruh aku keluar rumah masa eddah nanti. Rumah yang kami duduk sekarang rumah aku. Buat pengetahuan,isteri aku pernah cur#ng dibelakang aku dengan satu tentera berpangkat pegawai(tidur). Tapi tu kisah lama dan aku tak pernah filekan nusyuz kepada isteri(settle luar). Sekarang aku rasa dia takde scandal or apa².Minta pendapat warga KRT kalau isteri aku nak filekan fasakh.

Mcm mana aku nak ambik hak penjagaan anak² aku supaya tak dapat ke atas isteri dan aku try google tapi yang difahamkan untuk anak dibawah 7 tahun hak penjagaan sepenuhnya dibawah ibu. Mohon comment yang murni². Atau perlu atau tak untuk aku hire lawyer syariah?

S3dih bila emak memberi layanan berbeza pada saya dan keluarga saya..

Assalamualaikum min …

Saya hanya ingin meluah apa yg terbuku dihati. Cuma ada rasa terkilan dihati. Siapa la saya untuk merajuk apatah lagi membenci org yg telah melahirkan saya.

Saya umur 35tahun bersuami dan anak 5. Surirumahtangga sepenuh masa. Adik beradik lain semua berkerjaya.

Ini mgkin sebab mak membezakan kami. Layanan berbeza. bukan dengan saya je tp sekeluarga. Layanan pada saya, suami dan anak2 mmg jauh berbeza dgn mereka.

Raya Haji tahun ni agak t3gang. Punca, saya dan anak2 ibarat org gaji untuk melayan keluarga adik beradik saya. Bibik2 diorg pun kami kene layan. Anak2 sedih sebab ketara sgt nmpk bezanya. Suami saya pergi tolong org k0rb#n lembu. Balik dr surau, anak2 trus mengadu sbb semua kepenatan. Anak2 xkisah kalau semua sama2 kerjasama. Trus suami ajak kami balik. Mak cuma cakap, suami kau kurang ajar tiba2 bawa korang balik. suami dh bgtau awal2 senyap dan jgn ckp apa2.

baru2 kami agak susah, alhamdulillah ada orang tolong kami tapi pas duit pada mak. Apa yang saya sedih, mak bg kat kakak saya dengan alasan. Mak kesian tgk dia susah. Org tu tolong pun sbb tahu kami dalam kesusahan. Allahu, sedih sbb mak minta halalkan. Susah2 dia, dpt lg makan luar. Dapat lg tunjuk beli macam2. Saya hanya lihat. Xmarah tp lebih makan hati.

Pernah cuba menjauh tp xkuat sbb saya juga seorg ibu. Siapa saya utk membencinya walaupun banyak kali perlu beralah dgn adikberadik kerana mak. Cuma selalu berdoa agar dapat kemewahan seperti abang saya supaya kami sekeluarga xdibezakan layanan dr mak.

Jangan letakkan jur4ng antara suami dan isteri..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Tak sepatutnya kita sebagai suami meletakkan jur4ng antara kita dgn isteri…

Serba serbi perkara nak dirahsiakan, terlalu s3rius bila berdepan, berteg4s dlm setiap keadaan, selalu membiarkan isteri buat keje isteri tanpa menghulur bantuan dan membelakangkannya dlm setiap apa pun keputusan…

Kita buat mcm tu sbb nak isteri sentiasa hormati kita sebagai seorang suami?

Suami dan isteri berkongsi kehidupan yg sama, l1ku2 perjalanan yg sama…tak sepatutnya kita nak dihormati dgn cara-cara mcm tu…kita perlu berlembut dgn isteri, bertolak ansur, bergurau senda dgn isteri dan semua ni xkan menyebabkan isteri hilang hormat terhadap diri kita bahkan isteri akan bertambah hormat lagi jika kita jd mcm ni…

Anggap isteri tu sebagai kawan, seseorang yg kita bleh ajukan soalan, tanya pandangan, dptkan panduan utk setiap permasalahan yg kita hadapi sebagai seorang suami…bertegas bila perlu dan berg#ntung kpd keadaan…sentiasa hulurkan bantuan utk ringankan beb#9nan isteri…

Berbincang dgn isteri dahulu sblum buat apa2 keputusan disebabkan akib4t dr keputusan tu turut akan terkesan pd isteri…hubungan akan menjadi h4mbar dan bosan bilamana kita meletakkan kedudukan sebgai suami dikedudukan yg terlalu tinggi sehingga ada jur4ng antara diri kita dan juga isteri…
Sumber:firdaus shakirin

Kalau isteri kita redha tidak mengapa..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin..
“Kesilapan” yg perlu diperbaiki…

Bila isteri bekerja, bila isteri ada pendapatan, suami terus lepas tangan…

Barang dapur isteri beli, yuran sekolah anak isteri bayar, minyak kereta isteri isi, makan minum pakai isteri pun dia tanggung sendiri…asbab dia ADA DUIT…

Salah ke? Tak salah andai dia redha, dia izinkan, dia memang rela dgn sendirinya utk tanggung apa yg sepatutnya ditanggung suami, utk bayar apa yg sepatutnya dibayar suami, utk beli apa yg sepatutnya dibeli suami…

Jika dia tak redha? Jika dia rasa terbeban? Jika dia rasa dipergunakan disebabkan dia ada pendapatan bulanan, suami terus lepas tangan dan “BIARKAN” dia gunakan pendapatannya sendiri, maka suami dah pun “BERHUTANG” dgn isteri sendiri…

Hutang nafkah zahir…perkara dan urusan yg sepatutnya berada dibahu suami, kini dibahu isteri asbab dia ada pendapatan…

Hanya disebabkan terma dia “ada duit sendiri”, maka suami berterusan menggunakan terma tu dlm urusan rumahtangga…

“Awak keje kan…awak ada duit kan…beli la sendiri…”

Isteri ni, keje ke tak, berniaga ke x, ada pendapatan ke x, TETAP dibawah tanggungan suami…TETAP, WAJIB, xde syarat bila dia ada pendapatan, maka suami dah boleh lepas tgn…

Tanya isteri, dia redha dan rela atau tidak pendapatannya digunakan utk tujuan tersebut…Kita xnak berhutang dgn isteri sbb kita boleh “muflis” diakhirat kelak jika isteri tuntut semua yg dia t4nggung didunia ni…

Tuntutan terhadap “Hutang yg tak nampak”..
Sumber:firdaus shakirin

Depan saya suami cedokkan lauk untuk perempuan tu..

salam admin dan pmbca krt sy seorang isteri yg telah dic#r#ikan oleh suami sy…sy tidak sgka dia tgamak buat bgtu..semuanya sbb mnntu plihan mak dia yg kacau hbungan kmi..pada mulanya hbungan kami yg okey btukar mnjdi ret#k..sedih hati sy krana smpai skrang susah sy nk move on..

sy kenal dgn suami dh lama..sy orang susah cma kerja kilang time mula2 knal suami..suami pulak kerja kerajaan..bila waktu hri rya atau ada mjlis kndri suami ajak sy dtg..mulanya pun sy nmpk mak dia xsuka kan sy..bila sy tnya suami yg ktika tu jd kksih sy dia ckp mak dia nk jodohkan dia dgn org kg dia…seorang jururawat dan cntik lemah lmbut..

lepas peristwa tu sy dh mula bfkir nak akhiri hbgan kami krana sy fkir tnpa restu org tua susah nak bhgia tp suami time tu myakinkan sy tu smua belakang kira kbhgiaan bkn di tgan org lain jnji kita buat apa yg disarankan dan jga hbungan kita dgn Allah …sy pun bstju utk kwen dia suami time tu..mak dia waktu mjlis sy pun xdtg sebelah suami mmg xbuat lgsung..

lepas dah kwen kwen sy dh mcm2 amik ati mil tapi mil ttap bnci sy nsb baiklah kami tggal asing balik bbpa mggu skli suami xpnah lupa tgg jwab pada mak ayah dia..cma yg jd kbmbangan sy time tu nurse yg mak sy nak buat mnntu sllu sngt bkunjung rumah mil..ade je yg dia bawakkan bekal masak..lauk pauk buah buahan..waktu ni sy postifkan diri sjaa walaupun hati dh jeles..

time balik rumah mil awal bulan 2 hari tu nurse tu dtg lagi rumah mil mil sbuk layan nurse tu dan suami sy langsung xjaga perasaan sy time makan boleh pulak dia cedokkan lauk utk pmpn tu?sakit sngt hati sy ptang tu sy merajuk dan mnta dia hntar kan sy balik kg..

admin rupanya si suami sy mmg bhubung dgn pn tu mmg suami kdang2 curi2 blik kg dan kdg2 suami sy hantar kan dia kerja l#l#hnya hati sy dpt crita tu..mil btmbah sronok krana plan dia nk mnntukan nurse hmpir tcpai..bulan tga mereka tlah akad nikah dan slsai mnikah..sy xhadir..sy bkrung di rumah kmi mmkirkan nsb dri sy…knapa lah sy di#ji mcm ni kalau awal2 lg sy undur dri psti sy xskt yg amat dsyat mcmni..

lepas suami kahwin msa suami bnyak hbis kan di rumah madu sy..sy sllu ksorangn dan kucinglah teman stia sy utk mngadu waktu itu sy sngt tert3kan sy xpnah crita kan pada emak sy..sy bimbang emak sy rsau kerana suami mnntu yg mak syg..

hari dmi hari sy diabaikan pd mulanya sy diabaikn nafkah ba#in kmdian nafkah zahir sy pula sudah brnti kerja kilang start bkwin..sy nekad call suami mnta pjlasan dan knapa sudah bminggu xbalik rumah knapa sy dibuat mcm ni?

sy mngis smahunya waktu bcakap dalam fon..waktu tu sy tdgar suara madu bkta mngada2 pd sy..sy bkta pada suami smpai nya hati buat perasaan sy mcm ni kalau dah xsuka pulangkan sy pd fmly sy..sy tahu sy xcntik kurang sglaa aspek..

bila esok nya sy sudah reda perasaan dan hati telah trubat sndri..tp mlgnya sy telah dicerr#ikan talak satu…sy sngka kan mgkin madu yg xbpuas hati dgn sy atau dia yg hntar msg skli lg sy call suami…dan suami mngaku dia yg menaip smuanya…skli lagi sy tjlapuk ke lantai kerana tkjut sdih smua bstu prsaan time tu gelap glita..

skrng sy tggal di rumah emak sy di kampung…emak mnyalahkan sy kerana tidak pandai jaga lelaki sy sngt tekanan..tlg bntu sy sy sngt tert3kan shingga ingin ambil langkah bukan2..tiada siapa yg fhami sy..sy sngt tekan#n…..???

Tak semua org mempunyai “nasib yg baik” dlm alam perkahwinan…

Dari facebook tuan firdaus shakirin
Tak semua org mempunyai “nasib yg baik” dlm alam perkahwinan…

Ada yg berkahwin, tapi pasangannya masih belum boleh meninggalkan zaman bujangnya…maka kawin atau x kawin, dia masih sama…dia rasa nk kluar, dia kluar…dia rasa nk balik lmbt, dia buat…dia boleh main game dari mlm ke pagi, pagi ke mlm…

Hidup dia sama, sebijik mcm dia bujang walhal dia dah ada pasangan…dpt anak pun, perangai tetap sama…dia ada “kehidupannya” yg tersendiri…

Ada yg berkahwin, tapi pasangan masih belum boleh melupakan ex…hari2 masih contact dgn ex…dibandingkan pula ex dgn pasangannya sekrg…of coz la ex lebih sana sini sbb dlm hati ada ex…dia tidak melupakan diri ex-nya dlm hatinya…paling mal4ng, bila dia masih berharap utk kembali bersama ex-nya…

Jadi pasangan dia hanya dpt jasadnya, tp tidak hati kerana hati masih ada pd org lain…bila hati ada pd org lain, dia akan buat yg terbaik utk yg dh ada di depan mata? Jgn haraplah…

Ada yg berkahwin, dah 20 tahun lamanya…anak pun dh ramai, dah bersekolah semuanya…tiba2, hati berubah arah, ada org ketiga hadir dlm rumahtangga mereka…maka mulalah drama lupa tanggungjawab yg utama sbb m#buk bercinta dgn org ketiga…

Sabar dan bertahan, kunci kpd setiap perhubungan…namun, bila kesabaran itu semakin menipis dan hilang, rumahtangga yg dibina selama 20 tahun lamanya itu kecundang sekelip mata…pergilah membawa diri dek kerana dilupakan oleh org yg dia penah sayangi suatu ketika dahulu…

Ada yg berkahwin, pasangan tak tunai nafkah, tak bertanggungjawab, tak jalankan amanah…dilayan seperti seorang hamba abdi…masa nak, baik…masa xnak, dic$ci dan dim#ki…siang hari ketawa, malam hari menangis hiba…nak pergi, hati masih sayang…nak hadap, dh xde kekuatan utk berhadapan…maka kekal lah atas dasar masa depan anak2 dan harapan supaya satu hari nnt dia akan berubah…

Tak semua org “bernasib baik” dlm alam perkahwinan…ada yg bertahan, tapi bertahannya bersebab…ada yg dah pergi, perginya juga bersebab…apapun sebab yg kita pilih, ianya tetaplah sebuah pilihan yg hanya kita sahaja yg mengetahui alasan-alasannya…

Baik buruk, kesan dan akibat atas setiap pilihan itu, hanya kita yg tahu selepas memilihnya…

Org lain xde kat tempat kita, dia x rasa apa yg kita rasa…maka tak perlu kita fahamkan dia kenapa, mengapa dan sbb apa kita memilih pilihan ini dalam alam perkahwinan kita…

Hanya kita yg tahu apa yg kita buat…
Sumber:tuan firdaus shakirin