Wanita zaman sekarang ramai yg kuat dan t4bah..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Isteri zaman sekarang cepat p3nat sbb serba serbi dia yang kena buat…

Menguruskan rumah, dia…memasak, dia…menjaga anak2, dia…hantar anak sekolah, dia…ambik anak sekolah, dia…keluar beli barang dapur, dia…bayar bil & hutang, dia…jaga mak, jaga mertua, dia…bekerja, dia…berniaga, pun dia…

Semua dia buat…mcm mna dia tak p3nat…? dia ada 2 tgn, 2 kaki sma mcm kita org lelaki, tp serba serbi dia bleh buat dan dia adalah seorang wanita…

Kan wanita kaum yg lem4h…?
Kalau dah serba serbi dia yg buat, dimana ‘LEM#HNYA’ itu? Kalau benar dia lem#h, dah lama dah dia r3bah tapi kenapa smpai hari ini dia masih kuat, masih bert4han, masih gagah…?

Sebab dia buat utk keluarga dia, utk suami dia, utk anak2 dia…

Yg bertambah sedih dan mal#ng, dapat plak suami yg tak membantu dia, suami yg tak faham bahasa, suami yg lepas tgn…lagi la dia kena jadi kuat…Kalau bleh, dia xmau s#kit langsung sbb dia tahu, kalau dia s#kit, xde sapa yg akan ganti tempat dia utk buat keje2 yg dia buat…

Nak harap suami, faham2 je la, ada sekadar ‘ada’ sahaja, sekadar nama ja ‘suami’, tidak membantu, tidak mengurangkan b3ban dia, bahkan bila diminta tolong, bila disuruh buat, dia kena marah plak…

Sebab tu isteri2 zaman skrg, klu dia ckp dia p3nat, kita tahu sbb apa dia penat…sbb semua b3banan diletakkan dibahunya dan suami tak berusaha utk men4nggung beban itu bersama2…

Mcm tu kita kata indahnya kehidupan berumahtangga…?

Meletakkan sesuatu tidak kena dgn tempatnya itu dipanggil meng4ni#ya…berapa ramai suami mengani#ya isteri pada zaman skrg?

R.A.M.A.I.
Kredit:firdaus shakirin

Kalau nak tahu orang perempuan ni b3bel pun kerja jalan..

Kenapa org pompuan ni suka memb3bel?

Org pompuan bebel pun tapi keje jalan. keje siap. mmg dah lumrah kot. tengok je mak² kita. nak lagi kaum ibu², surirumah sepenuh masa yg tak ada org gaji. mana yg bekerja pun. kesian p3nat.tengokla dah berapa kali ber#nak.

Iyelah. hari² kena hadap. mana ank buat sepah main mainan tak kemas, baju dah bebakul tak sempat lipat, mana nak masak lagi. pinggan tak becuci. dgn baju spender laki begulong merata kat lantai. tuala tak sidai. sibuk mengurus.. tu yg dia selalu memb3bel. ko anggap je tu theraphy bagi dia. ko pstif je. cuba ko bygkan sambil dia buat keje tu dia gelak seronok. kang ko ckp bini ko gil@ pulak.

So jadi suami tu cuba ringan tangan tolong bini sikit. mana org pompuan tak te3kanan. ini tak. taunya asyik ngadap henpon main games duk melingk0r depan tibi tangan pgg b1ji pl#y. dahlah anak b3rak tak cebok tuko pampers.

bila disuruh semua malas. tapi time nk tdo tgh mlm pandai pulak pancing gesel² kaki bini keluo ayat omputih. bini gem0k pun dipuji kurus janji dapat.

Tolong-tolonglah sikit. kan seronok klo kita dpt buat keje rumah tu sama². dapat pahala. dpt keberkatan. dorg membebel tu sbb sayang. nanti klo mereka ni dah tak ada dlm hidup ko. disitu baru ko tau erti rindu, rasa kehilangan. So, HARGAI.. ingatan utk diri abg jugak. mekaceh.
Sumber:en.Norshahrizan

Ingat ye sudah bekawin ni h4ti psanganlah yg kita perlu utamakan dahulu berbanding orang lain.

Zaman sekarang ni masih perlu lagi ke nak buat group watsap utk kawan2 lama? Nak buat group watsap tu ok kalau sekadar nk kenal kawan lama.nak tahu perkembangan. Tapi perlu ke nk bercampur laki perempuan. Ye tahu yg perempuan pun pernah jadi kawan kita dahulu. Tapi dia dah berkahwin kita pun dah kahwin jadi untuk apa nak tahu perkembangan orang yg telah berkahwin. Biasa2 sudah.

Ini jenis tak malu langsung sembang macam masing2 sedang bujang semua hal nak bgtahu. Semua hal nak update dalam group. Perempuan ni pulak jenis suka meluah apa2 semua nak updte dalam group. Kalau semua perempuan xpe la jugak. Ni campur laki perempuan.

Yg lagi tak best kalau ada salah seorang dalam group tu merupakan ex zaman sekolah lepas tu pakat dok throwback kenangan masing2.kalau pasangan kita baca tak kecil ke hati dia. Ye lah benda dah lama. Cuba kalau pasangan kita pulak cerita dulu time cinta monyet ex dia sanggup tak makan semata nk belikan hadiah untuk isteri kita apa kita rasa?

Mesti kita pun jadi tak seronok. Lagi satu dari watsp group ada yg mulalah sampai wtsp psonal cerita luahkan hal yg tak sepatutnya. Msg pulak kena sembunyi2 untuk apa semua tu?

Wsp group memang bagus untuk tujuan pekembangan kawan2 lama. Tapi perlu diingatkan setakat mana kita updte dan takat mana kita “melayan”. Kalau dulu boleh la masing2 nak sembang huha huha. Sekarang msing2 dah berkahwin.

Kalau laki dia tengok pun boleh cmbru. Isteri tengok pun boleh cmbru jadi elakkan lah. Kalau nk bkwan cukup sekadar d facebook. Dan kawan sekali dengan pasangan kawan kita tu. Dan isteri pun kawan sekali dengan kawan kita yg lain j#ntina tu baru lah pasangan tak risau sangat.

Bila sudah bekawin ni hati psanganlah yg kita perlu utamakan dahulu berbanding orang lain. Kalau rasa tak perlu left kan diri. Senang buat life masing2

Memberi layanan yg baik adalah salah satu tanggung jawab suami

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Tanggungjawab suami bukan setakat memberi nafkah zahir dan b#tin sahaja…

Ada banyak lagi tanggungjawab suami ke atas isteri yg sering dilupakan dan di4baikan oleh suami…

Antaranya ialah…
Memberi layanan yg baik…

Yg terjadi dlm masyarakat ialah kebanyakan suami layan isteri lebih kurang…rasa nk mar4h isteri depan org lain, dia buat…rasa nak t3ngking isteri di kedai mkn, dia buat…lambat masak, kena…rumah bersepah, kena…tak sambut depan pintu, pun kena…asbab menganggap diri sebagai raja dan bleh bertindak dan memperlakukan isteri sesuka hati…

Satu tanggungjawab dah diabaikan…

Menjaga m#ruah dan air muka isteri…
Boleh mar4h isteri depan org lain? Boleh t3ngking isteri depan org lain? Di khalayak ramai? Tak boleh…kenapa xbleh? Itu akan menj#tuhkan m4ruah dan air muka si isteri…perbuatan itu akan memalukan isteri…

Satu lagi tanggungjawab tak buat…
Memberi bimbingan, tunjuk ajar dan didikan agama…

Berapa ramai yg setelah berkahwin, terus ajar isteri utk tutup aur4t? Utk Solat? Utk baca Al Quran? Berapa ramai yg masih mengimamkan isteri utk solat fardhu…? Ada suami yg solat pun tak…ada suami yg baca al quran pun tak…bila disuruh, mel3nting dan meninggi suara…isteri dikatakan ingin jadi ustazah…walhal suami tu kena jadi betul dan baik klu nak bwk isteri dan anak2 masuk syurga…

Satu lagi tanggungjawab dilupakan…

Berlaku adil…
Berlaku adil ni tak semestinya antara isteri pertama dgn isteri kedua…berlaku adil kpd isteri ini maksudnya antara isteri dan keluarga sendiri…tidak melebihkan sesuatu pihak sehingga pihak yg satu lagi ter#ni4ya, diabaikan dan merasa terpinggir…ada tak yg mampu adil antara isteri dan keluarga? Ada…tapi ada juga yg melebihkan keluarga sehingga isteri rasa tidak adil…menegur suami yg tidak adil dlm hal ini bukan mudah kerana alasannya hanya satu iaitu,

“Syurga dibawah tap#k kaki ibu…”

Mul*t isteri terkunci dan dik#nci dgn kata2 ini…apa yg isteri nakkan hanyalah berlaku adil, bukan nak suami jauh dr syurganya…

Kesimpulannya, jgn ingat menjadi suami itu sekadar menyediakan rumah, memberi keperluan dapur, membeli barang m3ntah dan memenuhi n#fsu b#tin si isteri…ianya lebih dari itu…perlu ada ilmu utk menjadi suami yg baik…jika tidak, anda hanya akan meng#ni4yai dan menz#limi anak perempuan org lain…😔
Kredit:firdaus shakirin

Walaupun dia anak lelaki kesayangan kita, bila dia dah kahwin biarlah dia uruskan sendiri hal rumahtangga..

Walaupun kita ni ibu kepada anak lelaki kesayangan kita pun jangan lah sampai melampaui batas.janganlah sampai anak dah kahwin pun kita masih anggp dia “baby”kita lagi. Ya.. Hubungan ini memang tak kan terput#s sampai bila2 tapi kita sebagai mak/mertua mesti tahu juga hak hak dan batas batas kita bila anak dah berkahwin. Anak dah besar dah jadi pemimpin biarlah dia yg atur kehidupan rumahtangga nya. Kita tengok sudah.

Jangan suka masuk campur. Tambahan bila mereka duduk sekali dengan kita. Sepatutnya bersyukurlah bukan senang bila dah kahwin masih nak tinggal dengan mak/mertua. Sekarang ni lebih suka tinggal sendiri. Kalau tengok menantu ada yg tak kena di pandangan jangan asyik nak tegur saja. Biarkan lah dia dahulu dengan caranya. Kalau dia kemas rumah tak ikut cara kita jangan asal nak mel3nting. Biarlah dia dengan caranya. Dah emak nya ajar begitu.

Buatlah menantu kita macam kawan barulah hubungan akan mesra. Kalau suami dia belikan apa2 hadiah pada isteri jangan kita cemburu. Kita sepatutnya happy bila anak lelaki kita pandai hargai isteri. Jangan bila nampak anak kita ikut cakap isteri sikit contohnya bini suruh lipat kain anak lipat kita dah kata anak takut bini.

Kenapa mesti nak kata macam tu? Sepatutnya kita perlu seronok anak kita bertanggung jawab. Tolong jangan r0s4kkan mood mereka suami isteri.

Kita tegur bila ada sesuatu yg dirasa melmpau barulah tegur. Hal2 kcil tu biarlah mereka uruskan sendiri. Ni ada yg baju anak pun mak masih pilihkan mana yg sesuai nak pakai. Apa isteri nk buat lagi kalau semua mak nk buat? Lebih baik tak pyah kahwin duduk je lah dengan mak sampai tua.

Suami pun sama jugak mesti tahu yg mana harus dia mencelah. Jangan biarkan je semua diatur keluarga sampai isteri diketepikan.

Rumah tangga sendiri biarlah sendiri yg aturkan. Nasihat itu penting tapi tak semua hal yg dsuruh kita wajib ikut apa yg baik utk rmah tngga tu ok lah. Kalau dapat kcilkan hti psangan, waktu ni kita berhak bersuara
Sumber:miss atie

Suami jika nak isteri melayan kita dengan baik suami pun perlu lah layan isteri kita dengan baik

Dalam perkahwinan perlu ada sikap saling menerima dan saling memberi. Tidak boleh hanya seorang yg saling memberi dan seorang lagi hanya menerima. Pokoknya dua2 harus saling dan bertukar2 sikap bila harus saling menerima dan bila harus saling membagi. Tambahan h1dup berumahtangga ini lama..

Suami jika nak isteri melayan kita dengan baik suami pun perlu lah layan isteri kita dengan baik.jangan lah asyik nak tinggikan suara bila cakap dengan isteri. Berkas4r dengan isteri. Tidak peduli dengan isteri. Lama2 h#ti isteri yg lembut pun boleh menj#di ker4s sperti batu.

Pada mulanya mungkin isteri akan merajuk, mar#h dan pelbagai lagi reaksi yg isteri tunjukkan kerana tidak berpuas hati suami tidak melayaninya dengan baik. Tapi bila lama kelamaan?
Dia pun menjadi t4war hati.

Dan apa yg dibuat dan ditunjuk oleh suaminya itu lah yg dia akan buat kembali pd suami. Jarang isteri akan melayani b#ruk suaminya jika suami sering berlembut. Memberi kasih syg yg seckupnya dan bertanggung jwab.

Jadi suami sekalian tugas kita itu berat. Dalam memb3ntuk isteri kita juga harus sedar yg kita jga perlu melihat kembali diri kita sendiri. Apakah kita sudah benar2 menjadi suami atau role model yg terbaik buat isteri dan anak2.

Dan jika baik pemimpin, baiklah juga isternya. Kerana yg mendidik dan kepala rumah tngga itu merupakan suami.
Sumber:puan farah

Orang nampak kita senang.. Tapi tak nampak dibalik ksenangan tu apa yg kita lalui..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Orang nampak kita kuat tapi orang tak tahu berapa kali kita j#tuh dan kita bangun utk nk jadi kuat…

Orang nampak kita bahagia tapi orang tak nampak berapa banyak d3rita yg kita dah lalui untuk dapatkan bahagia…

Orang nampak kita senang tapi orang tak nampak betapa susahnya kita berusaha utk nak hidup senang…

Zaman sekrg org hanya tahu menilai dgn mata dan berkata2 dgn mulut…zaman skrg org tak suka berfikir menggunakan akal dah…

Jika hari ini, ada kata2 yg kurang baik yg didengari kita dek kerana kita kuat, kita bahagia dan kita hidup senang, maka abaikan mereka dan biarkanlah mereka…

Siapa mereka tu nak nilai kita ? Siapa mereka tu nk kata kt kita? Diorang xde hak pun nk meng4ta disebabkan diorang tak dduk ditempat kita, lalui apa yg kita lalui utk berada di kedudukan skrg…

Nota kaki : Dikurniakan akal, maka berfikirlah, bukan cuma gunakan mulut yang penuh d#sta dan c#cian…..✌️
Kredit:firdaus shakirin

Isteri sayangkan suaminya kerana itu dia s4nggup terima apa saja..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Airmata org perempuan banyak mengalir sbb “sayang”…

Org perempuan mendefinisikan SAYANG itu sebagai, “meng0rb#nkan kebahagiaan sendiri demi kebahagiaan org lain…”

Bila suami tempatkan dia utk duduk sekali dgn mertua walaupun dia sendiri xnak, dan klu bleh dia nk sgt dduk asing, tapi disebabkan SAYANG kt suami, dia turutkan…bila suami pergi kerja, org layan dia mcm ha#mb#, buat dia mcm org g4ji, kena buat itu ini…org kata kat dia, p3rli dia, m#ki dia, s1ndir dia dan bila suami balik, sikit pun dia tak bunyi, xkata apa, xmengadu apa…dia diam dan dia layan suami mcm biasa, mcm xde apa2 yg berlaku…

Kadang2 ada benda yg dia nak beli, yg dia berkenan, yg dia teringin tapi bila difikirkan kewangan suami, keterbatasan suami, kemampuan suami dlm menunaikannya, dia simpan, dia pendam, dia tak suarakan…lama2 dia abaikan ja niat dihati dia tu…lupa mcm tu ja sebab SAYANG dan xnak menyusahkan suami…

Ada yg tolong suami meniaga smpai bwk anak2 ke gerai tak kira la tgh ujan mahupun panas, ada yg sesudah blk keje, ikut plak suami kluar jumpa customer, jual insurans, jual penapis air, jual mekap, cod mknan, hantar brg niaga dan sebagainya…dia bukan kuat sgt pun, dia jgak tau letih…tau p3nat…tp sbb SAYANG kan…dia sanggup buat…

Ada jgak yg kurang bernasib baik, suami tipu dia, suami kawin lagi atau minta nk kawin lagi…dia akan bermadu, dan berkongsi kasih…jgn hairan sekiranya saya kata ada perempuan yg bersetuju, yg membenarkan suaminya berkahwin lagi, asalkan tak berzina, tak buat m4ks#at walaupun suaminya tak mampu…klu dah itu yg bleh buat suaminya bahagia, dia turutkan…dia SAYANGkan suaminya…

Itu definisi SAYANG bagi seorang perempuan, terutamanya yg dah bergelar isteri…byk airmata yg mengalir semata-mata disebabkan perasaan ini…

Jadi, definisi SAYANG bg seorang lelaki dan sebagai seorang suami itu apa dan bagaimana?

Renung-renungkan…🙂
Kredit:firdaus shakirin

Suami.. hargailah isteri sebagaimana kau beri kepercayaan kpd dia sebelum memiliki.

Ketika seorang lelaki berjaya memegang erat tangan wanita. maka, bermulalah dunia seorang wanita tersebut berubah 100%. apatah lagi yang memegang erat tangannya itu telah jadi sebahagian drpd hidupnya..

Maka. Hargailah.. bagaimana kau beri kepercayaan kpd dia sebelum memiliki. begitu juga selepas kahwin. jgn sia-siakan peng0rb#nan yg telah dia lakukan. dgn sanggup tinggalkan semuanya utk beri segalanya kpd kau..

Perhatian,MasaKasih sayang,Jiwa raga,Maruah,Kehidupan bujang,Kawan,Minat,

Tibalah saat dia mengandung, bet#rung ny#w4, bes3ngkang mata bagi membesarkan amanah kau. kdg sampai str3ss fikir bila nak kurus. bila b3ntuk fizik4l berubah lepas berkali mel#hirkan zuriat. kau apa tau. time nak buat anak laju. tapi jaga malas.

Ingat. isteri kita wlpn suri rumah. tidak bekerja juga perlukan rehat. perlukan me time. apatah lagi yg bekerja. jika ada masa. bantulah. ringankan tul4ng urus rumahtangga.

klo ada rezeki lebih tu. keluar, bawalah anak isteri berjalan, sekali sekala bwk mkn kedai. jgn buat isteri mcm org g4ji. kucing kau, ayam, kambing pun klo duk teperap je dlm rumah pun pandai bosan. apalagi manusia.

Kalau boleh jadilah lelaki yg bertanggjwb. tak hensem sgt pun tak pe. janji tau menghargai. Pimpinlah wanita yg kita syg tu sampai ke syurga. bukan senyap² pimpin tangan pompuan lain ke panggung wayang jil#kee..

Sumber:en. Norshahrizan

Buat suami,whatapp group kalau untuk hal yg bukan2 tu elok tinggalkan

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin,
Baik buruk group wassup…

Wassup merupakan salah satu platform utk berhubung pd zaman skrg ni…hampir semua org dlm hp-nya ada wassup…

Dan bila ada wassup, ada la group2 yg kita buat atau kita di-add-kan masuk…so, adakah semua group tu baik utk diri kita? kehidupan kita?

Org laki dgn cara org laki, org pompuan dgn cara org pompuan…

Yg ingin disentuh dlm entry ni ialah group wassup org laki…tak dinafikan dan bleh dikatakan sbgai kenyataan yg, ada seorang dua dlm group2 tertentu yg suka post ttg gmbar2 org “misk1n”, yg xde baju utk dipakai…gmbar tunjuk kul#t b4dan…dan kadang2 dia post video org “miskin”…

Kita ni plak, bukan jenis yg suka tgok gmbar dan video2 tu, maka rasa annoyed sbb benda yg ditgok tu ialah m#ks1at mata…bila tegur, dia kata kita ni ustaz, bila marah, dia kata benda ni biasa…dia plak bukannya bujang lagi, dah kawin, dah ada anak2…maka apa jln yg terbaik,

LEFT GROUP…

Kenapa left? Sbb tujuan group tu utk ada dh mengarut, dh merapu dan dah lari drpd matlamat asal…kebiasaan matlamatnya ialah apa? Kumpul blk kwn2 lama, update ttg apa2 perkara dan mgkin perbincangan bab2 keje…

Masing2 dah besar, dah matang dan dah berkeluarga…benda yg dikongsi tu tak memberi manfaat utk kita ni yg dah jadi suami, dah jadi bapa…sedih anak bini klu tgok kandungan gallery kita penuh dgn bahan yg bukan2…

Ini bukan peribadi seorang imam kpd keluarganya…berfikirlah sebaiknya utk terus ada dlm group wassup yg dh menyimpang dr tujuan asal sbb ianya tak membawa apa2 pun kebaikan kpd kita…

Hanya D0S4 di hujung jari…

Nota kaki : Ada jgak yg share profile ibu2 tunggal yg bleh dibuat jodoh…hhhmmm…COBAANNN…
Kredit:firdaus shakirin