Buat suami bersyukurlah jika isteri yg selalu kita mar4h itu masih ada didepan kita…

perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin

bersyukurlah bro…
Bersyukurlah jika isteri yg dapat sebulan RM50 tu masih ada disisi kita…bersyukurlah jika isteri yg selalu men4nggung perbelanjaan keluarga itu masih bersama kita…

bersyukurlah jika isteri yg selalu kita mar4h dan m4ki itu masih ada didepan kita…bersyukurlah jika isteri yg selalu kita cur4ngi dan khi#nati tu masih bersabar dgn perangai kita…

Kenapa kita perlu bersyukur…?
Sbb dia masih mampu utk meneruskan kehidupan berumahtangganya dgn kita…sbb dia masih mampu utk bert4han dlm hubungan yg penuh dgn tek4nan…kalau perempuan lain yg jadi isteri kita, mungkin dah lama dah dia pergi meninggalkan kita…

Perempuan mana yg boleh cukup dgn 50 ringgit sebulan? Perempuan mana yg sanggup menanggung kewajipan org lain setiap bulan? Perempuan mana yg boleh hadap kena marah, m4ki hamun setiap hari? Perempuan mana yg bleh bertahan klu suami dia asyik curang dan khianati dia…

Tapi kita masih ada PEREMPUAN itu disisi…

Dan sbb itu jugaklah kita masih menjadi seorang suami pada hari ini…

Ada saja pilihan yg lebih baik utk dirinya tapi dia masih meletakkan harapan dlm hubungannya dgn kita…

Maka, bersyukurlah jika anda mempunyai seorang isteri yg masih boleh bertahan dgn org seperti anda…Tak ramai lelaki yg BERTUAH seperti anda kerana mgkin bagi lelaki lain, mereka dah pun menduda disebabkan tingkah laku dan perangai mereka terhadap isteri mereka…

Bila mereka menyesal, xde apa2 yg mampu mereka ubah kecuali diri mereka sendiri…
sumber:firdaus shakirin

nafkah ni pun, kadang2 ada yg tak buat, cul4s

perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin..

Rahsia rumahtangga bahagia…

Sebenarnya, utk sesebuah rumahtangga tu bahagia, xde apa2 rahsia pun…kita hanya perlu buat tanggungjawab kita, tugas kita, kewajipan kita terhadap isteri dan anak2…

Itu ja…
xde senarai tips yg nak kena ikut dan amal pun…buat benda asas, yg mana patut seorang suami buat, maka InsyaAllah rumahtangga tu akan bahagia…kita bleh cross check balik apa yg bakal di kongsikan dibwh…

Nafkah Zahir dan Batin…

Soal nafkah ni pun, kadg2 ada yg tak buat, culas…dia anggap bila dia dah buat satu, maka yg satu lagi tak perlu buat…mcm dah terlepas kewajipan dia…cth, dia dah sediakan tempat tggal, maka soal makan minum isteri la plak kena tanggung…walhal mkn minum tu wajib atas si suami…pastu bila isteri ada pendapatan, automatik dikira isteri tak perlu dinafkahi sbb isteri mampu membiayai diri sendiri…

Salah dah pemikiran tu…

Keje atau x, isteri tu tetap dibawah tanggungan suami…kena jugak usaha utk menanggung isteri semampu yg kita boleh, setakat yg kita mampu bagi…nafkah batin tak pernah miss, memg bg…batin tu bukan tertakluk pd seksual semata-mata, perasaan isteri, isi hati isteri, apa yg ada dlm hati isteri tu kita sebagai suami ni tahu ke tidak…

Ambik tahu atau malas nk ambik tahu…

Nak bahagia, kena gembira dulu…nak gembira, maka kena jaga hati isteri…happy wife, happy life…

Balik keje, hujung minggu, cuba habiskan btol2 masa utk keluarga…cover balik masa yg kita guna diluar rumah…santuni isteri dan anak2, bergaul, bergurau senda dgn mereka…buat keje2 rumah yg masih blum siap…bagi setel utk kurangkan beban si isteri…

Kongsi keje2 rumah tu dgn isteri…

Bab duit jgn berkira dgn isteri, apa yg isteri dan anak2 teringin nak makan, beli n bagi…guna konsep duit bleh cari…xde masalah bab duit..lagi byk memberi, lg byk yg kita akan dpt…bukannya sia2 setiap sen yg kluar utk anak isteri sbb Allah kira semua tu sedekah…

Xde rahsia mcm mana nk rumahtangga bahagia melainkan check balik akan apa yg patut kita buat tu, kita buat x…klu x, maka buatlah…InsyaAllah akan bahagia selepas tu…
sumber:firdaus shakirin

Suami, sesekali kena masuk ke dapur. Bukan setakat basuh tangan. Tolonglah memasak.

Suami, sesekali kena masuk ke dapur. Bukan setakat basuh tangan. Tolonglah memasak.

Bukan apa, kadang waktu itulah kita dapat tengok rupanya dapur masak isteri kita tu apinya dah kecil. Dah tersumbat sebelah. Tinggal sebelah sahaja yang elok.

Kabinet dapur punya laci dah tercabut. Tunggu nak roboh je.

Tengah potong sayur, pisau tak lut. Belum cuba potong daging lagi. Entah macam mana punya payah isteri kita cuba tekan pisau.

Blender pun dah macam bunyi enjin lori. Bunyi bising tapi bahan masak tak lumat pun.

Banyak yang nak kena ganti dah.

Suami, sesekali basuhkanlah baju dekat rumah. Guna mesin basuh yang ada tu. Bukan setakat letak baju dalam bakul baju kotor sahaja.

Kadang masa itu baru kita perasan, pair air dah boc#r. Air dok menitik tak berhenti. Hos tempat air keluar daripada mesin basuh dah rupa apa entah. Pecah pecah sampai air melimpah sana sini.

Waktu itu juga baru kita tahu besi penyidai baju kita dah 10 tahun tak ganti. Daripada awal kahwin pakai yang sama. Siap berkarat sana sini.

Suami, sesekali jenguk lah almari baju dekat bilik. Tolong kemas dan susunkan kain baju yang banyak dalam tu.

Kadang masa itu baru kita tahu, rupanya pintu almari tu tak boleh pakai. Sendal macam gitu sahaja. Silap sikit boleh terbalik pintu almari.

Iron baju kita pun silap silap dah barai. Jenuh lah isteri ni ironkan baju. Hati hati takut terbakar baju. Yang ada tu jenis masukkan air, melimpah pula keluar. Basah bajunya.

Suami, jenguk lah juga sesekali ke bilik tidur anak-anak. Lapik kayu katil anak tu ada yang dah patah. Anak dok melompat selalu, patah lah. Bila tidur senget dah.

Langsir bilik anak pun dah luntur. Warna dah tak berseri. Kita tak pernah pandang.

Ada banyak lagi kerja rumah yang kita boleh buat. Bukan setakat dapat membantu isteri, tapi lebih utama kita tahu keadaan semasa rumah kita.

Mana yang rosak, perlu diganti atau cuma perlu dibaiki. Benda benda ni kita jarang perasan sebab kita tak pernah tengok.

Yang kita tahu persoal ke isteri bila lambat masak. Selow kita kata. Padahal dapur rosak sebelah.

Baju kerja kita r#sak. Bau kepam. Kisahnya mesin basuh rosak. Jadi basuhan tak sempurna. Kita marah marah je tahu.

Nak cari seluar kerja tak jumpa. Iyalah dah almari separa roboh. Memanglah jadi tak tersusun. Nak mencarinya bukan main payah.

Isteri tu bukan tak nak bagitahu. Diam sebab tak nak susahkan kita. Tak nak bebankan kita. Dia guna segala apa yang ada.

Jadi, kitalah kena selalu melihat. Tengok apa yang perlu.

TV, aircond, extension plug, meja kerja dekat rumah, sofa dan katil kita tidur memang lah kita tengok selalu. Sebab tu barang kita. Barang yang isteri guna hari hari ni kena perhati juga.

Begitulah hidup suami isteri. Ada banyak lagi. Tinggal kau kena peka dan selalu mendengar.

Sekian.
Firdaus Mokhtar,
Suami juga.
Sumber:tuan firdaus mokhtar

sikap dan perilaku anak2 dipengaruhi oleh tingkahlaku ibubapa…

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin.
Bila seorang suami tu berbuat baik kpd isteri, melayani isteri dgn kebaikan, maka secara tak langsungnya, si suami sedang menunjukkan contoh yg baik utk anak2 ikut, contohi…

Kajian mendapati, sikap dan perilaku anak2 dipengaruhi oleh tingkahlaku ibubapa…

Ini merupakan faktor utama dlm membentuk keperibadian dan personaliti anak tersebut…ketika anak2 masih kecil, pengaruh ibubapa tu tersgtlah besar dan penting kerana mereka belajar dr apa yg mereka lihat…

Dia tgok mcm mna ayahnya layan ibunya…

Klu ayahnya selalu meninggikan suara pd si ibu, maka anak2 pun akan terikut dgn melakukan perkara yg sama…ayah tidak menghormati ibu dan anak juga tidak menghormati ibu…

Susah bagi seorang anak utk mendgr ckp ibunya jika sikap dan perangai seorang ayah tu dah btol2 mempengaruhi tumbesarannya…persekitaran anak tu mampu memberi kesan terhadap pembentukan akhlak si anak…

Sebab tu kita selalu mendgr akan ayat,

“Pendidikan Awal Kanak-Kanak Bermula Dari Rumah”

Tak rugi pun jika kita buat baik terhadap isteri…ianya satu sunnah yg membuatkan kita dapat pahala, ianya juga satu contoh utk diteladani mereka yg berada dibwh tanggungan kita…
Sumber:tuan firdaus shakirin

percayalah, yang Tuhan berikan kau uj#an ini kerana kau berbeza dari orang lain.

Kau rasa keseorangan.

Kau rasa dunia ini memandang serba serbi tak kena pada diri kau. Kau kepenatan. Dan kau sentiasa rasa hendak berputus asa.

Tapi percayalah, yang Tuhan berikan kau #jian ini kerana kau berbeza dari orang lain.

Dia sentiasa ada dengan kau.

Dia sentiasa mendengar setiap rintihan yang kau luahkan.
Dia tidak pernah penat untuk menyayangi kau.

Tinggal lagi pada diri kau sahaja sama ada untuk belajar mempercayai atau tidak.

Dalam dunia ini, semua orang ada masalah mereka tersendiri. Tiada siapa pun dari kita terkecuali. Cuma yang membezakan kita adalah bagaimana kita melihat masalah itu dari sudut pandang yang positif.

Yang lepas biarkan lepas. Tinggalkan semua kesakitan, kelukaan, kekecewaan itu dibelakang. Usah ditoleh walaupun sedikit ke sana. Yang tinggal hanyalah apa yang ada di hadapan.

Bagaimana kau perlu kuat untuk menjalani kehidupan yang seterusnya. Ia tak mudah namun ia tidaklah mustahil.

Cubalah sedaya mampu untuk lahir menjadi orang yang berbeza. Untuk sampai ke tahap ini hari ini, ia sangat sukar namun lihatlah, kau berjaya melepasi.

Hati kau yang kau ada sekarang sudah h#nc#r berk3ping-keping. Tapi yang sebenarnya-benarnya memegang hati ini bukan kau, bukan sesiapa pun melainkan Tuhan yang Maha Agung.

Dia akan menjaga kau dan hati kau sebaik-baiknya. Dan dia tidak akan membiarkan kau bers3dih selama-lamanya.

Dan paling penting, jangan pernah berp#tus asa dari rahmat Tuhan.
Jangan sedih dan jangan risau.

Kau akan baik-baik sahaja kawan.

Penulis asal:syafiq ridhwan

Sabarnya suami, akan menambah cinta dalam hati isteri.

Isteri,

Kalau dia lapar, dia akan cari suaminya dulu.

Kalau dia nak marah, memang dia tunggu suami dia balik dan lepaskan kemarahan.

Kalau dia berg4duh dengan kawan, dia pun akan cari suami juga.

Kalau dia str3ss, sebelum dia baling kerusi, dia pergi kat suami c#bit dan tumbuk-tumbuk dulu.

Dan, apa saja yang terbuku di hati, di kepala, di buku lali, di muka, di semua anggota, lepasnya pasti ke suaminya.

Itulah realiti wanita yang sedang hidup dengan kita ni.

Sebab itu, Allah ciptakan kita sebagai suami ni akal kasi lebih. Jiwa pun ada banyak lebih. Dan kekuatan serta apa saja memang di lebihkan pada lelaki. Baca saja apa firman dalam Al-Quran.

“Lelaki itu pemimpin”

Pegang tu masa isteri buat muka singa.
Pegang tu masa isteri terketar-ketar tahan marah tak beli susu anak kita.

Pegang tu masa isteri tadi cakap sayang, tapi lepas lima minit dia tiba-tiba rasa nak lempang.

Lihatlah nanti bagaimana nanti isteri melalui frasa melawan nafsunya yang amat kuat, tetapi dia berjaya hadapi dengan seorang hero yang bernama suami.

Sabarnya suami, menyejukkan isteri.

Sabarnya suami, membuatkan isteri akan fikir teruknya perangai aku ni.

Sabarnya suami, akan menambah cinta dalam hati isteri.
Itulah kekuatannya untuk menolak semua lelaki yang tidak ada kena mengena dalam hidupnya sebagai isteri.

Itulah bahan utama ketika bersembang dengan kawan-kawannya, bila kawannya menceritakan sisi buruk seorang suami, dan dia boleh berkata,
“Sabarlah. Doakan suami kita. Dia kan Allah bagi kita pada”
Itu yang akan keluar dari mulutnya.

Setelah hatinya di didik dengan sabar dan kasih sayang suaminya.

Sebab itu kita yang suami, balik saja rumah, 30 minit pertama adalah menentukan bagaimana untuk berjam-jam kehidupan berumahtangga seterusnya.

Pulang ke rumah, lipatlah lengan baju dan bersedia membantu isteri.

Pulang ke rumah, buka hati dan bersedia mengisi ruang kosong anak-anak dan isteri.

Pulang ke rumah, letak sekejap serabut untanya masalah kerja, dan senyumlah walau itu amat pahit sebenarnya.

Kalau kita tanya,
“Siapa suruh buat?”
“Nabi kita. Rasulullah saw buat”

Memenangi hati isteri, dengan menjadi sebenar suami.

Bukan sekadar jadi lelaki.

Sumber : Abu Huraira Asifa

Orang perempuan ni h4tinya lembut

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shkirin..
Org perempuan ni, dia boleh balas lebih teruk dari apa yg kita buat kat dia…

Kau balik lambat sebab melepak, dia boleh je kunci pintu, x buka…kau s4kitkan hati dia, dia boleh ja xmasak utk kau…kau bergaduh dgn dia, dia boleh ja xbuat keje2 umah, dduk dlm bilik seharian…

Apa yg kita buat, dia boleh balas lagi teruk yg berganda2 pedih dan s4kit lagi…

Tapi org perempuan ni xmcm tu…dia jenis yg kesian, jenis yg pkir panjang, jenis yg ada belas kasihan dan simpati…kau buat la perangai mcm mna pun, dia tetap masak…kau balik la lmbt mcm mna pun, rumah tu tetap kau bleh masuk…

Xdenya lepas g4duh, rumah dibiarkan bersepah, anak2 tak terurus dan sebagainya…

Dia tetap meneruskan tugas, tanggungjawab dan kewajipan dia seperti biasa walaupun hatinya terluka, sakit dan kecewa dgn sikap dan perbuatan pasangannya…

Ini yg kita perlu muhasabah diri sebagai suami…
Sumber:firdaus shakirin

Anak itu sumber kekuatan seorang wanita..

Anak sumber kekuatan seorang wanita…

Atas alasan ini sahaja, seorang wanita yg bergelar ibu itu mampu ketepikan apa yg hati dia nak, apa yg perasaan dia rasa dan apa yg diri dia perlukan…

Dia sedih xpe, janji anak2 gembira…dia menangis xpe, janji anak2 ketawa…

Bila fikir soal anak je, letak bab anak je, terus dh xpkir dah soal lain dan bab lain…ini keutamaan, ini yg perlu didahulukan, ini yg lebih penting drpd perkara2 lain…seorang ibu itu boleh berlakon, berpura-pura dan jadi mcm2 depan anak asalkan anak tu tak terkesan dan tak tahu akan apa yg dilaluinya…

Dia lebih sanggup utk berju#ng memberikan kebahagiaan kpd anak daripada kebahagiaan dirinya…dia lebih sanggup utk bertungkus lumus memberikan kesenangan kpd anak daripada kesenangan dirinya…

Meskipun dia sendiri yg terk#rban dlm mencapai tujuannya…

Mend3r#ta mana pun hidup dia, sesukar mana pun hidup dia, dia perlu terus kekal berdiri utk anak-anaknya…dia tak boleh l3mah, dia juga tak boleh r3bah…anak-anak perlukan dia…

Hanya dgn melihat senyuman dan mendengar gelak tawa anak2 sahaja dah cukup utk “membalas” apa yg dia telah buat utk mereka…

Disitulah munculnya kekuatan luar biasa seorang wanita yg bergelar ibu…
Sumber:firdaus shakirin

Jangan letakkan jurang dalam perhubungan..

Perkongsian dari facebook tuan firdaus shakirin
Tak sepatutnya kita sebagai suami meletakkan jur4ng antara kita dgn isteri…

Serba serbi perkara nak dirahsiakan, terlalu s3rius bila berdepan, berteg4s dlm setiap keadaan, selalu membiarkan isteri buat keje isteri tanpa menghulur bantuan dan membelakangkannya dlm setiap apa pun keputusan…

Kita buat mcm tu sbb nak isteri sentiasa hormati kita sebagai seorang suami?

Suami dan isteri berkongsi kehidupan yg sama, l1ku2 perjalanan yg sama…tak sepatutnya kita nak dihormati dgn cara-cara mcm tu…kita perlu berlembut dgn isteri, bertolak ansur, bergurau senda dgn isteri dan semua ni xkan menyebabkan isteri hilang hormat terhadap diri kita bahkan isteri akan bertambah hormat lagi jika kita jd mcm ni…

Anggap isteri tu sebagai kawan, seseorang yg kita bleh ajukan soalan, tanya pandangan, dptkan panduan utk setiap permasalahan yg kita hadapi sebagai seorang suami…bertegas bila perlu dan berg#ntung kpd keadaan…sentiasa hulurkan bantuan utk ringankan beb#9nan isteri…

Berbincang dgn isteri dahulu sblum buat apa2 keputusan disebabkan akib4t dr keputusan tu turut akan terkesan pd isteri…hubungan akan menjadi h4mbar dan bosan bilamana kita meletakkan kedudukan sebgai suami dikedudukan yg terlalu tinggi sehingga ada jur4ng antara diri kita dan juga isteri…
Sumber:firdaus shakirin

Kalau suami buat sil4p, isteri boleh tegur

Isteri kita tu untuk kita sayangi dan bukannya disakiti. Kita berkahwin untuk apa sebenarnya? Adakah semata2 untuk meny4ikiti pasangan?waktu awal atau mula kita menyunting dia, sudah semestinya dalam hati terdetik, aku akan bahagiakan dia sehingga akhir h4yat ku. Kerana dia pelengkap hidupku. Mungkin itu yg kita fikirkan saat mula2 kita dah jadi suami dia.

Tapi lama kelamaan bila waktu kian berlalu, semua itu hanya lah pada permulaan saja. Kita lupa pada apa yg kita janjikan dulu. Kita lupa pada niat kita dulu. Sebab nya diri kita sntiasa rasa betul, sampai tak boleh untuk ditegur, kita tak boleh dengar istri bantah, kita teguhkan dan kuatkan lagi eg0 pada diri kita. Sebenarnya tak boleh lah begitu tuan2.

Rumah tangga ni untuk saling melengkapi satu sama lain. Tak semuanya kita saja yg betul. Kalau kita buat salah isteri boleh t3gur kita. Dan begitu jugak sebaliknya. Kalau kita ketua keluarga tak bermakna kita tak pernah melakukan kesilapan. Sama2 lah kita saling tegur menegur itu barulah namanya saling lengkap melengkapi.

Tapi kalau kita saja yg perasan kita saja betul, itu namanya eg0.kita rasa sebagai ketua keluarga apa yg kita buat smua tak boleh ada bantahan kalau bantah sikit,dikata melaw4n. Sampai bila kita nak bgitu? Selamanyalah kita akan buat sikap begitu sampai ketua.

Dan yg ters4kiti dah tentunya isteri kita. Orang yg akan hadap kita hari2 24 jam bersama dengan kita. Kalau kita sayang dia, kita boleh ubah perangai kita yg tak boleh ditegur tu.

Sepatutnya kita buat dia kawan kita kerana dia orang yg paling dekat dgn kita dan bukannya buat dia law4n. Kalau isteri gembira kita pun bahagia rumahtangga pun akan lebih harmoni. Jauhi meny4kiti per4saan isteri.